باران برقی

دانشمندان چین یک فناوری پنل خورشیدی جدید ابداع کرده اند که می تواند قطرات باران را به برق تبدیل کند.

 دانشمندان دانشگاه اوشن چین و نرمال یونان می گویند: «امید است پیل های خورشیدی چندکاره کمک شایانی به بحران انرژی کنند. این تکنولوژی یک الکترود گرافن غنی از الکترون را با یک پیل خورشیدی حساس به رنگ را ترکیب می کند. پیل خورشیدی جدید می تواند با برخورد نور در روزهای افتابی و قطرات باران در روزهای بارانی تحریک شود.

پیل های خورشیدی حساس به رنگ، سلول های فوتولتاییک لایه نازکی هستند که از رنگ ارگانیک برای جذب نور خورشید استفاده کرده و الکترون تولید و در نتیجه انرژی ایجاد می کند.

به گفته دانشمندان فناوری جدید می تواند راهنمای طراحی پیل های خورشیدی چندکاره پیشرفته باشد.

مبتکر این طرح می گوید: «ما می خواهیم پیل خورشیدی بسازیم که هم در روزهای افتابی و هم روزهای بارانی برق تولید کند. ما معتقدیم پیل های چندکاره در آینده برای خانواده ها استفاده می شود.»

مجله ساینس نیوز نیز می نویسد با استفاده از یک لایه نازک گرافن بسیار رسانا، پیل خورشیدی می تواند از باران برق بگیرد. نمک موجود در باران به یون (آمونیوم، کلسیم و سدیم) تبدیل شده و گرافن و آب طبیعی را ترکیب عالی برای تولید انرژی می سازد. آب به گرافن می چسبد و یک لایه دوتایی با الکترون های گرافن تشکیل می دهد.

 اختلاف انرژی بین این لایه ها به قدری قوی است که برق تولید می کند.

در زمان ریزش قطرات باران روی سطح گرافن، الکترون های جابه جاشده می توانند توسط کاتیون ها کشیده شده و لایه دوتایی را باردار کنند.

تحقیق روی پیل های خورشیدی چندکاره هنوز در مراحل مقدماتی قرار دارد.

چین یکی از بزرگ ترین تولیدکننده های پنل خورشیدی بوده و پیش بینی می شود طی سال های آتی استفاده از این تکنولوژی تا حد زیادی افزایش یابد.

 در تلاش برای کاهش انتشارات کربن، کشور می خواهد تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت برق خورشیدی را تا ۱۴۳ گیگاوات افزایش دهد.

منبع : تاسیسات نیوز

نظر خود را بنویسید