افزايش 30 سانتی‌متری تراز درياچه اروميه/ ادامه رهاسازی آب از سدها

خوشبختانه به‌خاطر اينکه بارش‌ها اثر خود را بر اراضي زراعي گذاشته‌اند، هنوز نياز کشاورزي به آب در منطقه آغاز نشده و هنوز آب‌گذاري در شبکه‌هاي آبياري و زهکشي را به دليل وضعيت بارشي خوب منطقه شروع نکرده‌ايم.
مديرکل دفتر مديريت بهم پيوسته منابع آب حوضه‌هاي آبريز خزر و درياچه اروميه گفت: بارش‌هاي اخير باعث شد تا تراز درياچه اروميه نسبت به زمان مشابه سال گذشته 30 سانتی‌متر افزايش پيدا کند.
مهندس "سيدمرتضي موسوي" مديرکل دفتر مديريت بهم پيوسته منابع آب حوضه هاي آبريز خزر و درياچه اروميه، ‌امروز (سه‌شنبه) در گفت‌و گو با پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون) با بيان اين مطلب اظهار داشت: روان‌آب حوضه آبريز اروميه 70 درصد نسبت به سال گذشته افزايش پيدا کرده است و اين منجر شد که تراز درياچه اروميه تا ديروز (دوشنبه) به رقم 1270.99 متر برسد، يعني تقريبا به رقم تراز 1271 رسيده ايم که اين تراز نسبت به تراز سال گذشته که 1270.69 متر بوده، 30 سانتی‌متر افزايش داشته است.
وي ادامه داد: وضعيت بارش‌هاي حوضه آبريز اروميه و روان‌آب‌هايي که در سال آبي 95- 94 شاهد بوديم، به‌گونه‌اي بود که وضعيت درياچه اروميه را از شرايط مطلوب‌تري برخوردار کرد.
موسوي کل بارش‌هاي کشور را حدود 211 ميلي‌متر اعلام کرد و در ادامه افزود: در حوضه آبريز درياچه اروميه تاکنون 246 ميلي‌متر بارش داشتيم و با وجوديکه بارش هاي امسال تقريبا هم سان با بارش‌هاي سال گذشته است، ولي نسبت به متوسط بلند از 29 درصد افزايش برخوردار بوده است.
او با بيان اينکه روان آب‌ها به‌طور چشمگيري نسبت به سال گذشته افزايش داشته و نشان دهنده اين است که ما از يک اختلاف قابل توجهي در ارتباط با روان آب ها برخوردار هستيم گفت: به عبارت ديگر روان آب حوضه آبريز درياچه اروميه 70 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته باشد.
مديرکل دفتر مديريت به‌هم پيوسته منابع آب حوضه هاي آبريز خزر و درياچه اروميه در خصوص وضعيت سدهاي حوضه آبريز اين درياچه گفت: وضعيت سدها به گونه اي بود که شاهد باشيم سدهايي مانند بوکان از آورد بسيار چشمگيري برخوردار باشند و اين موضوع منجر بر اين شد که رقم مصوبي که براي رهاسازي آب به درياچه اروميه داشتيم را اجرايي کنيم.
وي در ادامه اضافه کرد: با توجه به مصوبه‌اي که در جلسه شوراي هماهنگي مديريت حوضه درياچه اروميه داشتيم، مقرر بود که از سدهاي در حال بهره‌برداري 200 ميليون متر مکعب رهاسازي آب داشته باشيم و چون اين رقم بر اساس پيش‌بيني‌ها مصوب شده بود، در همان مصوبه مقرر شد، چنانچه آورد رودخانه‌ها مازاد بر پيش‌بيني باشد متناسب به آورد، افزايش رهاسازي را براي درياچه اروميه در دستور کار قرار دهيم که خوشبختانه اين رقم تاکنون بالغ بر 750 ميليون مترمکعب از سدهاي در حال بهره‌برداري براي درياچه اروميه بوده است.
موسوي با اشاره به اين مطلب که، در حال حاضر کماکان سدهاي در حال بهره‌برداري ما به ويژه سدهاي بوکان، مهاباد و حسنلو رهاسازي براي درياچه اروميه را ادامه مي دهند، افزود: خوشبختانه به‌خاطر اينکه بارش‌ها اثر خود را بر اراضي زراعي گذاشته‌اند، هنوز نياز کشاورزي به آب در منطقه آغاز نشده و هنوز آب‌گذاري در شبکه‌هاي آبياري و زهکشي را به دليل وضعيت بارشي خوب منطقه شروع نکرده‌ايم.
وي در ادامه گفت: اين روند باعث شده است که هنوز سدهاي منطقه، آب خود را کماکان براي درياچه اروميه رهاسازي کنند و تا زماني که نياز کشاورزي منطقه به آب آغاز نشده است، با توجه به ظرفيت موجود در مخازن سدها که در منطقه نرمال هستند، اين امکان وجود دارد که هرآنچه وارد مخازن سدها مي شود را بتوانيم براي درياچه اروميه رهاسازي کنيم.
منبع : پاون

نظر خود را بنویسید