طرح جایگزینی لامپ های کم مصرف نیاز به افزایش تولیدبرق را برطرف می کند

اجرای طرح جایگزینی لامپ های کم مصرف با لامپ های التهابی رشته ای، کاهش سالیانه حداقل یک هزار و 700 مگاواتی تولید برق را به دنبال دارد که معادل رشد میانگین سالیانه تولید برق در کشور است.

به گزارش برق نیوز, سیدحسین سجادی گفت: وجود لامپ های التهابی رشته ای در بخش روشنایی کشور، سالیانه مصرف بالای انرژی را به صنعت برق تحمیل می کند.

به گفته این مقام مسئول، تغییر الگوی مصرف این لامپ ها به تجهیزات با بازدهی بالا می تواند ضمن تامین روشنایی مورد نیاز، از مصرف انرژی در کشور بویژه در ساعت ها و روزهای اوج مصرف بکاهد.

وی به مصوبه اخیر هیات وزیران در این زمینه و ممنوعیت افزایش ظرفیت تولید و ورود این لامپ ها به کشور اشاره کرد و افزود: برآورد سازمان بهره وری انرژی از این اقدام، کاهش یک هزار و 700 تا دو هزار مگاواتی مصرف انرژی است که رقمی معادل رشد سالیانه تولید برق در کشور برای پاسخگویی به نیازها است.

ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور با افزایش 943 مگاواتی در سال 1394 به 74 هزار و 95 مگاوات رسید که این میزان، موقعیت ایران را در مقام چهاردهم جهانی تثبیت کرد.

با تصویب هیات وزیران و با هدف صرفه‌ جویی در مصرف انرژی کشور، صدور پروانه تولید جدید یا افزایش ظرفیت خطوط تولید موجود لامپ ‌های التهابی رشته‌ای بالای 40 وات و همچنین ثبت سفارش و ورود این لامپ‌ها از تاریخ لازم ‌الاجرا شدن این تصویب‌ نامه ممنوع است.

همچنین بانک صنعت و معدن موظف است نسبت به اعطای تسهیلات لازم به منظور تغییر خطوط تولید لامپ‌ های التهابی رشته ‌ای بالای 40 وات به لامپ‌های پربازده اقدام کند و یارانه سود و کارمزد این تسهیلات به میزان هشت واحد درصد توسط سازمان بهر ه‌ وری انرژی ایران در اختیار بانک عامل قرار گیرد.

سجادی خاطرنشان کرد: اجرای صحیح و دقیق این مصوبه و جایگزینی لامپ های کم مصرف با رشته ای که کمتر از 300 میلیارد ریال هزینه در بر دارد، می تواند نیاز به سرمایه گذاری در حوزه تولید برق و نیروگاه ها را برای یک سال برطرف کند.

وی با اشاره به میانگین هزینه یک هزار تا یک هزار و 500 دلاری ساخت نیروگاه ها برای تولید هر کیلو وات ساعت برق اضافه در زمان پیک مصرف، تصریح کرد: محاسبات سرانگشتی نشان می دهد، هزینه کاهش پیک بار شبکه با اجرایی شدن این طرح (صرفه جویی حداقل یک هزار و 700 مگاواتی) و در نظر گرفتن حداقل هزینه ساخت نیروگاه به میزان یک میلیون و 700 هزار دلار یعنی بیش از 50 هزار میلیارد ریال است که با سرمایه گذاری جهت جایگزینی این لامپ ها قابل مقایسه نیست.

مدیرعامل سابا یادآور شد: همین تفاوت هزینه ها سبب شد تا امروز بیش از 40 کشور جهان به اجرای این طرح روی بیاورند و با خارج کردن لامپ های کم بازده از چرخه مصرف، استفاده از محصولات پربازده و کارا را در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته وی، آمارها حاکیست سالیانه 60 میلیون لامپ رشته ای در کشور تولید می شود که با احتساب واردات 30 میلیون شعله ای این محصولات، بیش از 90 میلیون لامپ مصرف می شود که میانگین عمر اسمی آنها یک هزار ساعت است.

سجادی اضافه کرد: این در حالی است که یک لامپ پربازده کم مصرف (CFL) بین هشت 
منبع: سابا

نظر خود را بنویسید