باران حلال مشکل آبی تابستان می‌شود؟

باوجود بارش‌های اخیر هنوز شائبه‌هایی مبنی بر رفع بحران آبی حداقل برای تابستان وجود دارد، چراکه عده‌ای معتقدند بحران آنقد گسترده شده که با بارش‌های زودگذر قابل جبران نیست از طرفی هم برخی صاحب‌نظران بر این باورند که تابستان امسال از نظر منابع آبی با مشکلی روبرو نخواهیم بود.
مشکل آبی در کشور و بحث‌های مربوط به آن بسیار دنباله دار شده است و به‌نظر می‌رسد که جز یک عزم جدی و اتحاد سازمانی قابل جبران نباشد، اما جای این سوال باقی می‌ماند که‌ چه‌میزان بارندگی برای رفع بحران آبی کشور موثر است؟

طی روز‌های اخیر آسمان کشور چنان بارید که حتی در برخی استان‌ها شاهد سیل بودیم اما بازهم شنیده می‌شد که بحران آبی همچنان در کشور باقی است و مصرف کنندگان باید 20 درصد صرفه‌جویی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

در این میان وزیر نیرو در آخرین گفته‌های خود تابستان امسال را به شرط تداوم بارش‌ها سالی پرآب دانست و بر این‌ باور است که در حال حاضر بیشتر سدهای کشور میزان ذخیره آب بسیار خوبی دارند به طوری‌که گنجایش ورود آب جدید وجود ندارد.

با این وجود وی معتقد است که هنوز در برخی استانها وضعیت قرمز خشکسالی وجود دارد و استانهای اصفهان، فارس و بوشهر در نقطه بحران قرار گرفته‌اند لذا باید گفت که برای خارج شدن این استان‌ها از بحران نیازمند تدابیر و برنامه‌های اساسی هستیم.

به‌طور کلی وجود بارش‌ها در روز‌های اخیر وضعیت منابع آبی کشور را بهبود بخشید اما این مساله به معنی از بین رفتن کل بحران آبی کشور نیست و درد این غول بزرگ بحران آبی با این داروها قابل درمان نیست.

اگر نگاهی نیز به آمار های موجود در حوزه آبی بیندازیم عمق این فاجعه را بیشتر در میابیم چراکه بر اساس آمار در حال حاضر کل آب‌های استاتیک کشور حدود 500 میلیارد مترمکعب است که 300 میلیارد از این میزان آب شور و 200 میلیارد آن هم آب شیرین فراگرفته و در این زمان بیش از 140 میلیارد مترمکعب از میزان آب شیرین مصرف شده است؛ علاوه‌بر این نیز ایران رتبه‌ی نخست فرسایش خاک را در دنیا به خود اختصاص داده که کمبود آب، پوشش گیاهی و دام از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شود.

علاوه‌بر این 600 دریاچه زیرزمینی در سطح کشور در معرض خشک شدن قرار گرفته که این‌ها حاکی از قرمز شدن شرایط آبی کشور است، شرایطی که باید هرچه زودتر ساماندهی شود در غیر این صورت نتایج ناگواری را به همراه خواهد داشت.

با توجه به گفته های بالا به‌نظر می‌رسد که بارش‌ها تاثیری در حل این بحران عظیم ندارند و نجات کشور از این وضعیت تنها با چشم دوختن به آسمان ممکن نیست و باید کار‌های اساسی برای این مهم صورت بگیرد.

منبع : صبا نیوز

نظر خود را بنویسید