تولید برق از کفش

يک شرکت ايتاليايي اقدام به توليد نمونه اوليه کفشي کرده که قادر به توليد الکتريسيته از حرکت کاربر است.
ويبرام (Vibram) يک شرکت ايتاليايي مشهور در حوزه توليد کفش است، اين شرکت نمونه اوليه محصول جديد خود راکه قادر به تبديل انرژي حرکتي به الکتريسيته است را رونمايي کرده تا از آن براي شارژ موبايل استفاده کند.
اين کفش با فناوري انحصاري شرکت ويبرام ساخته شده و مؤسسه فناوري ايتاليا (IIT) نيز در اين پروژه به ويبرام کمک کرده است، علاوه براين، شرکت اين‌استپ نانوپاور (InStep Nanopower) نيز در توليد اين محصول همکاري داشته است، اين‌استپ که از فناوري‌ نانو در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير استفاده مي‌کند.
اين دو شرکت با استفاده از فناوري‌ نانو، کفش‌هايي توليد کردند که مي‌تواند حرکت کاربر را به انرژي الکتريکي تبديل کرده و آن را ذخيره‌سازي کند. از اين انرژي مي‌توان براي شارژ ادوات همراه نظير موبايل استفاده کرد.،در مرکزاين کفش، يک قطعه الکترونيکي قرار داده شده‌است که مي‌تواند انرژي الکتريکي توليد کند.
اگر کاربر با سرعت معمولي حرکت کند، اين کفش قادر به توليد يک وات انرژي است، با ۸ ساعت حرکت کردن مي‌توان انرژي مورد نياز تلفن همراه را تأمين کرد، البته وزن کاربر نيز در ميزان انرژي توليد شده مؤثر است به طوري که با افزايش وزن و سرعت حرکت، ميزان انرژي توليد شده نيز افزايش مي‌يابد.
در اين کفش يک تراشه قرار دارد که از طريق بلوتوث به ادوات الکترونيکي ديگر متصل مي‌شود به طوري که امکان رصد شرايط کاربر نظير دماي پا، موقعيت و تعداد قدم‌ها قابل کنترل است، همچنين اطلاعات مربوط به سطح باتري کفش با استفاده از اين فناوري قابل کنترل است و مي‌توان از طريق تلفن همراه اين اطلاعات را به دست آورد.
علاوه بر شارژ، اين تلفن به يک پورت ميکروUSB مجهز است که از طريق آن، انرژي را مي‌توان به ادوات ديگر منتقل کرد.اين شرکت ايتاليايي با شرکت لنوو (Lenovo) قرارداد همکاري مشترک منعقد کرده‌است تا از سيستم GPS در اين کفش‌ها استفاده شود و اين سيستم به ادوات لنوو قابل اتصال باشد.
منبع: بلاغ نیوز

نظر خود را بنویسید