آلودگی هوای بیرون یا آلودگی هوای داخل

 

وقتی در مورد آلودگی هوا حرف می زنیم، فکر ما به سمت دود خودروها یا کارخانجات معطوف می شود. با این وجود منابع بالقوه زیادی از آلودگی وجود دارد که تاثیر منفی روی کیفیت هوا دارند و بسیاری از آنها داخل خانه ها و ادارات یافت می شوند. از باقیمانده های حاصل از پخت و پز گرفته تا رنگ ها، روغن های جلا و هاگ های قارچ ها، هوایی که ما در فضاهای داخلی تنفس می کنیم اغلب آلوده تر از بیرون است.

البته همان طور که این مطالعه می نویسد، جوامع می توانند گام های خوبی برای مهار این مشکل بردارند.

تیمی دانشمندان از استرالیا و اروپا که این تحقیق را انجام دادند، درخواست دارند تلاش های بیشتری برای کنترل آلاینده های هوای داخل که مضرات جدی برای سلامت انسان ها انجام شود.

سنسورهای محیط زیستی نسبتاً ارزان شده و نیازی به انرژی زیادی ندارند و گذاشتن آنها داخل ساختمان برای کنترل کیفیت هوا سخت نیست. 

کسانی که در شهرها زندگی می کنند تا ۹۰% زمان خود را داخل فضاهای بسته می گذرانند و بیشتر هوایی که تنفس می کنند هوای داخل است.
گاهی اوقات مخصوصاً ساختمان های با تهویه خوب این هوا شبیه هوای خارج است. اما آلاینده های بیشتر تعداد قابل توجهی از مردم را در سراسر جهان می کشند.

برای مثال، سازمان بهداشت جهانی گفته است پخت و پز خانگی با فرهای ذغال سنگ یا با سوخت بیومس منجر به مرگ ۴.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ می شود، در حالی که ۳.۷ میلیون نفر در اثر آلودگی هوای بیرون می میرند.

هاگ قارچ ها مخصوصاً در محیط های مرطوب یا ساختمان های قدیمی یک مشکل رایج است.

تحقیق قبلی کومار در این حوزه نشان داد ساختمان های نزدیک تقاطع های ترافیکی مقدار بسیار زیادی آلاینده های داخلی دارند.

این حتی یک پدیده شناخته‌شده به نام سندروم ساختمان بیمار است که حضور در یک ساختمان آلوده می‌تواند سبب نشانه‌های بیماری شود.

منبع : تاسیسات نیوز

نظر خود را بنویسید