نخستين نيروگاه خورشيدي ۱۰ مگاواتی کشور

عمليات احداث نخستين نيروگاه خورشيدي ۱۰ مگاواتي کشور در آييني با حضور استاندار و مسئولان سيستان و بلوچستان در چشمه زيارت زاهدان آغاز شد.

مدير عامل شرکت برق منطقه اي سيستان و بلوچستان در حاشيه اين آيين گفت: اين نيروگاه با همکاري بانک صنعت و معدن و يک شرکت آلماني با سرمايه گذاري ۲۰ ميليون دلار برابر با ۷۰۰ ميليارد ريال ساخته مي شود.

محبعلي قزاق جاهد با بيان اينکه پيش بيني مي شود اين نيروگاه خورشيدي تا فروردين سال آينده به بهره برداري برسد، اظهار داشت: با راه اندازي اين نيروگاه سالانه ۲۰ ميليون کيلو وات ساعت برق در منطقه توليد مي شود.

وي افزود: توليد اين ميزان برق سبب مي شود سالانه صرفه جويي هشت ميليون ليتري در مصرف گازوئيل را در سيستان و بلوچستان به همراه داشته باشد.

مديرعامل برق منطقه اي سيستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: براي راه اندازي نيروگاه خورشيدي با توجه به اهميت آن که تاکنون کمتر از ۱۰ مگاوات در کشور ساخته شده از بهترين تجهيزات استفاده مي شود.

سيستان و بلوچستان با توجه به موقعيت ژئوپلتيک خاص خود در تمامي زمينه هاي انرژي هاي تجديد پذير توانمندي و ظرفيت هاي بسيار ايده آلي دارد که انرژي بادي در کريدرهاي باد، انرژي خورشيدي و تشعشع تابش سولار، انرژي زمين گرمايي در دامنه آتشفشان نيمه خاموش تفتان و کوههاي منطقه دلگان و بزمان، انرژي بايومس و بايوگاز در مناطق دامداري سيستان، بمپور و باهوکلات و انرژي امواج و اقيانوس با موج هاي مناسب درياي بزرگ چابهار به بلنداي بيش از ۱۲ متر در فصل مونسون از آن جمله هستند.

اين استان با گستره ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کيلومتر مربع به عنوان پهناورترين استان کشور و با برخورداري از انواع انرژي پاک و تجديد شونده مي تواند تامين کننده بخش زيادي از انرژي داخلي براي کشورهاي همسايه همچون افغانستان و پاکستان باشد لذا سرمايه گذاري در اين بخش با توجه به نياز اين کشورها به صادرات برق از ايران زمينه توسعه استان و سوددهي فراوان را براي علاقه مندان اين عرصه فراهم مي کند.

منبع: ایرنا

نظر خود را بنویسید