مصرف ۸ میلیارد مترمکعب آب شرب در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: بین ۵۰ تا ۶۰ درصد منابع تامین آب زیرزمینی است و کار به جایی خواهد رسید که نگذاریم آب‌ها نفوذ کنند.
دکتر حسن ترابی در کارگاه آموزشی “بررسی تغییرات کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی در دهه‌های گذشته و پیش بینی وضعیت آن در آینده” که در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی استان توسط جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: امروز ۹۰ درصد صحبت‌ها در مورد کمیت آب است و متاسفانه هنگامی‌که به بحران می‌رسیم، آستین‌ها را بالا می‌زنیم تا این بحران‌ها را حل کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۸ میلیارد مترمکعب آب شرب در کشور مصرف می‌شود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: از این میزان ۷٫۲ میلیارد مترمکعب معادل ۹۰ درصد این آب تبدیل به فاضلاب شده و تنها ۹۰۰ میلیون مترمکعب آن تصفیه می‌شود.
ترابی تصریح کرد: قبلا ظروف را با خاکستر می‌شستند و حمام‌ها عمومی بود. فاضلاب حمام به صحرا هدایت می‌شد و کشاورزان حتی از گندم آنجا نیز استفاده نمی‌کردند.
وی اظهارکرد: آنان همچنین به روش سنتی برای تقویت خاک از کود حیوانی استفاده می‌کردند، چرا که جاذب قوی رطوبت محسوب می‌شد، در آن زمان کود حیوانی را با کود انسانی مخلوط می‌کردند و به مدت یکسال در کوچه باغ‌ها قرار می‌دانند تا میکروب‌ها و انگل‌های آن در یک دوره سرما و گرما از بین برود و در مزارع استفاده شود و این بود که عملکرد گیاه افزایش پیدا می‌کرد.
وی اضافه کرد: این دو ماده که جزو آلاینده‌های زیست محیطی بودند، در نهایت در چرخه قرار می‌گرفتند و نهایتا توسط عمل فتوسنتز به ما بر می‌گشت.
این مدرس دانشگاه لرستان با بیان اینکه اینکه زمانی بهداشت وارد عرصه شد و تمام موارد فوق را غیربهداشتی اعلام کرد، گفت: باید چاه فاضلاب ایجاد شود و این تصمیم عاملی شد که امروز شاهد باشیم ۳ تا ۴ میلیارد مترمکعب فاضلاب وارد منابع آب زیرزمینی شود.
ترابی گفت: مصرف کودهای شیمیایی در کشاورزی، سموم آلاینده و مواد نفتی از دیگر موارد آلودگی به شمار می‌روند.
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان افزود: متاسفانه شهرداری‌ها زباله‌ها(خانگی و عفونی) را در ارتفاعات دفن می‌کنند و این باعث می‌شود که از ترکیب شیرابه زباله‌ها با آب‌ بارون معجونی آلوده تولید و به چاه آب که در پایین دست است، سرایت کند.
وی خاطرنشان کرد: این شیرابه‌ها بالاخره به چاه‌های آب خواهد رسید و آلودگی ایجاد خواهد کرد، در آن هنگام تلاش می‌شود این بحران را برطرف کنیم، اما راه بجایی نمی‌بریم.
ترابی بیان کرد: حتی اگر شرکت آب منطقه‌ای بگوید آب آلوده است، اما آب و فاضلاب این را منکر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها مصر بودند که نفوذ عمقی آب تلفات است و جلوی این مهم را گرفتند، گفت: به علت مازاد آب در اروپا آنان راندمان را به‌گونه‌ای تعریف کردند که نفوذ عمقی آب را تلفات محسوب کردند، چون برای استحصال آب نیاز به انرژی داشتند و این درحالیست که تحصیلکرده‌های ما در اروپا بدون توجه به شرایط کشورمان این موضوع را در ایران اجرا کردند، درحالی‌که شرایط کشورمان با اروپا متفاوت است و نفوذعمقی برای ما تلفات محسوب نمی‌شود، بلکه تبخیر برای ما تلفات است.
عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با تاکید براینکه ۳۰ تا ۴۰ سال آبیاری بارانی را در کشور تبلیغ کردیم و امروز به حدی رسیدیم که وزارت نیرو پرونده پروژه آبیاری بارانی را بسته است، یادآور شد: هر حوزه منابع آبی در کشور ویژگی‌های خاص خود را دارد و نباید یک نسخه برای منابع آبی کل کشور تجویز شود.
منبع:ایسنا

نظر خود را بنویسید