توسعه مسیرهای دریایی شبکه برق برای افزایش صادرات

در طول سال گذشته 10 میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق و 4 میلیارد کیلووات ساعت واردات برق داشتیم و تراز مثبت صادرات برق حدود 6 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

به گزارش برق نیوز, معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: افزایش صادرات برق از برنامه‌های مهم صنعت برق است و پیگیر هستیم با توسعه مسیرهای دریایی، شبکه برق کشور را به سایر کشورهای خلیج فارس متصل کنیم.

مهندس "هوشنگ فلاحتیان" دیروز (شنبه) در حاشیه دیدار وزیر نیرو و وزیر انرژی تونس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 50 درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های خصوصی تولید و تحویل شبکه سراسری می‌شود، گفت: اقتصاد برق همواره با یک چالش جدی مواجه بوده است، زیرا حدود 50 درصد از قیمت تمام شده از مشتریان دریافت می‌شود و مابه التفاوت قیمت تمام شده و فروش تکلیفی باید از طرف مراجع قانونی بر اساس قانون حمایت از صنعت برق ایران و قانون برنامه پنج ساله پنجم پرداخت شود.

وی تصریح کرد: پیگیر این هستیم که مطالبات فروشندگان برق را از محل مجاری قانونی که مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی است و از نظر قانونی مجرای تأمین اعتبار است، پرداخت شود.

به گفته فلاحتیان، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی هم در قانون برنامه ششم و قانون بودجه سال 95 پیش بینی شده که از طریق آن ظرفیت‌ها امیدواریم بتوانیم تعهدات مالی را نسبت به تولید کنندگان برق خصوصی انجام دهیم.

وی درخصوص اختلاف وزرات نفت و نیرو درخصوص صادرات برق گفت: شرکت ملی گاز در جهت رسالت و مسئولیت‌هایی که دارد به دنبال بازارهای جدیدی برای صادرات گاز است.
فلاحتیان افزود: وزارت نیرو هم به صورت جدی پیگیر این است که در اجرای موارد مربوطه درخصوص اقتصاد مقاومتی و راهکارهایی که به عنوان سیاست‌های ابلاغی درخصوص اقتصاد مقاومتی نسبت به توسعه صادرات برق اقدام کند و نباید صادرات گاز و صادرات برق در تعارض هم باشد.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو و وزارت نفت باید برای صادرات برق و گاز هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند و سعی شده است دو مجموعه اقدامی انجام ندهند که برخلاف منافع ملی کشور باشد.

فلاحتیان گفت: تاکنون کارنامه خوبی درجهت صادرات برق در طول سال‌های گذشته داشتیم و ارقام صادرات برق هم موید این مطلب است به گونه‌ای که در حال حاضر شبکه برق به همه کشورهایی که مرز خاکی داریم، متصل است و پیگیر هستیم از مسیرهای دریای شبکه برق کشور را به سایر کشورهای خلیج فارس متصل کنیم.

وی درخصوص صادرات برق به عراق گفت: اخیراً قراردادی با کشور عراق مبادله شده است و بستر لازم مهیا شده تا بتوانیم نسبت به استمرار صادرات برق اقدام کنیم؛ اما بدهی عراق برای صادرات برق قابل توجه است و ما پیگیر این هستیم که این رقم را دریافت کنیم.

فلاحتیان با بیان اینکه در طول سال گذشته 10 میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق و 4 میلیارد کیلووات ساعت واردات برق داشتیم و تراز مثبت صادرات برق حدود 6 میلیارد کیلووات ساعت بوده است، گفت: در طول سه تا چهار سال گذشته از 9 میلیارد کیلووات تا 12 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر شده است.

وی تصریح کرد: در طول سال 95 هم با فراز و فرودهای زیادی بودیم و به دنبال این هستیم که در پساتحریم خریداران برق از ایران نسبت به گشایش اعتبار اقدام کنند و نحوه پرداخت پول به صورت مجاری متعارف و استاندارد در بیاید.

وی اضافه کرد: به جد به دنبال این هستیم که با شرکت‌های طرف قرارداد در کشورهایی که برق به آن‌ها صادرمی کنیم از طریق گشایش ارزی صورت بگیرد و بهای برق صادراتی از مسیر گشایش اعتبار ارزی دریافت کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: فرمول برق صادراتی تابعی از نرخ سوخت یا نرخ نفت بازارهای جهانی در طول سال‌های گذشته است و زمانی که قیمت نفت بالا بوده، صادرات برق یک میلیارد دلار بود، اما در حال حاضر که قیمت بازارهای جهانی نفت کاهش پیدا کرده، صادرات برق نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد.

وی افزود: به‌دلیل شرایط آبی مناسب امسال برخی کشورها کمتر برق از ایران وارد می‌کنند. همچنین برخی مشتریان هم باید به تعهدات مالی خود عمل کنند، بنابراین ممکن است نسبت به سال قبل با اندکی کاهش صادرات برق مواجه باشیم. اما تلاش خواهیم کرد صادرات برق در سال 95 از سال 94 کمتر نشود.

منبع: پاون

نظر خود را بنویسید