تشکیل بازار آب با مشارکت بخش خصوصی

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در مراسم صبحانه کاری وزیر نیرو با فعالان اقتصادی گفت: آب و برق صنعتی پویا است و پاسخگویی به نیازهای آب و برق هم امروز، تنها با دانش به روز و تکنولوژی و فناوری امکان‌پذیر است. هم اکنون ظرفیت تولید برق کشور ۷۴ هزار مگاوات است که در حال حاضر، ۳۳ میلیون مشترک در کشور از برق استفاده می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: در این راستا ضرورت دارد که جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت آب و برق با جدیت بیشتری صورت گیرد، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که حدود دو هزار واحد اقتصادی در این بخش وجود دارند که ۱۵۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند و ده میلیارد کیلووات ساعت صادرات سالانه برق کشور است.

وی تصریح کرد: قیمت برق باید واقعی و رقابتی باشد تا بتوان سرمایه گذاری قابل تداومی را در این حوزه شاهد بود، ضمن اینکه استفاده از فناوری‌های جدید و از رده خارج کردن نیروگاه‌های با راندمان پایین، باید در دستور کار قرار گیرد، چراکه هم اکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد معادل ۱۰ تا ۱۵ هزار مگاوات اتلاف داریم.

جلال پور خواستار تضمین فاینانس پروژه های بخش خصوصی از سوی دولت شد و خاطرنشان کرد: تضمین فاینانس‌ها باید از سوی بانک مرکزی صورت گیرد تا بخش خصوصی بتواند از ظرفیت فاینانس بین‌المللی استفاده کند. در عین حال، مساله آب و منابع زیرزمینی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه هم اکنون منابع آب زیر زمینی در شرایط بحرانی قرار دارد.

وی اظهار داشت: بازار آب باید تشکیل شود و خرید و فروش آب در آن سازماندهی گردد، این در حالی است که اکنون خرید آب و فروش آن در زمین‌هایی است که کارایی لازم را ندارند و آب بیشتر در زمین‌هایی استفاده می‌شود که کمترین کارایی را دارند در حالی که باید آب را به زمین‌های با کارایی بالا تخصیص داد.

جلال پور معتقد است که در تعیین قیمت واقعی آب باید مثل گذشته با مشارکت بخش خصوصی صورت گیرد، چرا که هم اکنون یکی از نگرانی ها این است که با توجه به وجود تشکل‌های بخش خصوصی، قیمت بدون لحاظ کردن مسائل این بخش در نظر گرفته می شود، همچنین باید مطالبات بخش خصوصی را تعیین تکلیف کرد.

منبع: مهر

نظر خود را بنویسید