گرم کردن آب برای استفاده در تولید نفت

در یک نمونه واقعی، یکی از بزرگ ترین واحد های خورشیدی جهان برای گرم کردن آب برای استفاده در تولید نفت به جای تولید برق در عمان ساخته می شود. این واحد که توسط GlassPoint برای شرکت توسعه نفت عمان ساخته شده معادل ۱ گیگاوات برق تولید کرده و جایگزین روش گاز طبیعی می شود.
پروژه Miraah چندین ردیف آینه خمیده دارد که روی یک لوله بویلر حاوی آب متمرکز می شود. برخلاف واحدهای خورشیدی متمرکز مرسوم که از گرما برای تولید بخار برای به کار انداختن توربین و تولید برق استفاده می کند، بخار تولیدی واحد Miraah در میدان های نفتی مجاور برای آزادکردن نفت سنگین استفاده می شود تا بتوان ساده تر به سطح پمپ شود.

از آنجایی که مقدار زیادی از نفت استخراجی قبلاً پمپ شده، شرکت ها از فرایندهای گران و پیچیده تر به نام بازیابی نفت تقویت شده (EOR) استفاده می کنند تا نفت سنگین تری که امروزه بیشتر ذخایر نفتی جهان را تشکیل می دهد استخراج کند.

روش EOR برتر برای کمک به استخراج نفت سنگین تر «سیلاب بخار» نامیده می شود که بخار به یک مخزن نفت تزریق می شود تا نفت را گرم و ویسکوزیته آن را کم کند تا پمپ کردن آن به سطح ساده تر شود. اما روش در حال حاضر نیازمند مقادیر زیادی گاز طبیعی برای تولید بخار است که تقاضا برای منبع انرژی را افزایش می دهد. طبق GlassPoint، این می تواند معادل یک بشکه نفت برای تولید هر ۵ عدد باشد.

مزیت اصلی واحد خورشیدی Miraah این است که جایگزین روش گاز طبیعی می شود. پیش بینی می شود این واحد سالانه ۵.۶ تریلیون BTU گاز طبیعی یا حدود مقدار گازی که برای تولید برق مسکونی برای حدود ۲۰۹۰۰۰ نفر در عمان لازم است صرفه جویی کند.

GlassPoint گفت پروژه Miraah به طور میانگین روزانه ۶۰۰۰ تن (۵۴۴۳ تن) بخار خورشیدی تولید می کند که آن را بزرگ ترین تاسیسات EOR خورشیدی در جهان می سازد. پس از تکمیل، Miraah مصرف گاز را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

پس از تکمیل، پروژه شامل ۳۶ مدول خانه ای شیشه ای خودتمیزشونده که آینه های خورشیدی را محصور می کند می شود تا آنها را از گرد و غبار و عناصر محافظت کند. زمان سررسید تکمیل کل پروژه هنوز تعیین نشده اما پیش بینی می شود اولین تولید بخار پایان ۲۰۱۷ باشد. پروژه بیش از ۳ کیلومتر مربع (۱.۲ مایل مربع) با هزینه ۶۰۰ میلیون دلار را پوشش می دهد.

منبع : تاسیسات نیوز

نظر خود را بنویسید