وقتی سبزیجات عاملی برای بروز سرطان می شود!

میزان نیترات موجود در آب آشامیدنی و مواد غذایی یکی از عوامل محیطی دخیل در ایجاد سرطان های دستگاه گوارش است که دخالت انسان در چرخه نیتروژن طبیعت باعث شده بتدریج بر میزان تجمع این ماده در محیط افزوده شود.
وقتی سبزیجات عاملی برای بروز سرطان می شود!
پزشکان می گویند برای مبتلا نشدن به سرطان، سبزی و میوه مصرف کنید در حالی که سبزی و میوه ها با کودهای شیمیایی رشد می کند و با سموم مختلف آفت زدایی می شود.
استفاده از کودها و سموم کشاورزی خطرزا است و این بار سبزی و صیفی می تواند به جای خاصیت ضد سرطانی، عامل به وجود آمدن سرطان شود.

* لزوم توجه کشاورزان به مصرف سموم
مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: بالا بودن حجم نیترات در محصولات و مصرف آن موجب بروز مقاومت های آنتی بیوتیکی و دیر جواب دادن بدن در برابر عفونت ها می شود.
عیسی آذرگر، به مصرف سموم در محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: امروزه مصرف سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی در تمام دنیا بخصوص در ایران یک معضل عمده بهداشتی است که هم اکنون در کشور ما، سرانه مصرف سم به ازای هر نفر 400 گرم است.
وی افزود: برای تولید محصول سالم و پاک و در نتیجه داشتن جامعه ای سالم و با نشاط هیچ راهی به جز کشاورزی سالم و ارگانیک وجود ندارد.
به اعتقاد این کارشناس محیط زیست، یکی از موضوعات مهم در استفاده از کودهای شیمیایی این است که کود را باید بر حسب نیاز زمین و نوع محصول استفاده کرد.
وی اعتقاد دارد؛ استفاده از کود شیمیایی در حد معمول و منطقی برای کاشت محصول نیاز است.
مسوول محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی کرمانشاه اظهار کرد: آگاه سازی کشاورزان در راستای تولید محصولات سالم در دستور کار این سازمان است و در این زمینه کلاس های آموزشی در برخی شهرستان ها برگزار شده است.
آذرگر عنوان کرد: علاوه بر آگاه سازی کشاورزان نسبت به کشت محصول تولیدی، اطمینان بخشیدن به مردم برای سالم بودن محصولات صیفی جات، سیب زمینی و پیاز که به طور گسترده در سبد غذایی مردم جا دارد، اکنون در دستور کار جهاد کشاورزی است و تمامی محصولات تولیدی استان توسط کارشناسان این سازمان مورد بررسی و نمونه گیری قرار خواهد گرفت.

*ساقه وسط کاهو عامل اصلی سرطان است
به اعتقاد رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور، ‌تجمع نیترات در سبزی‌های برگی بیشتر از سبزی‌های میوه‌ای است و از آنجا که نیترات باعث بیماری‌ها و انواع سرطان‌ها می‌شود، ساقه وسط سبزیجاتی مثل کاهو را نباید خورد.
علی رضا متین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: در میوه‌ها و سبزی‌های میوه‌ای، مشکل زیادی از نظر تجمع نیترات وجود ندارد و مشکل اصلی بیشتر در سبزی‌هایی است که اندام رویشی آنها مصرف می‌شود.
وی اظهار کرد: میزان مجاز ورود نیترات به بدن هر فرد 65.3 میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن بدن در روز است.
وی افزود: نیترات می تواند در همه انواع سبزی و میوه رسوخ کند اما محصولاتی که در دل زمین جای می گیرند مثل پیاز، سیب زمینی و هویج قابلیت جذب بیشتری دارند و نیتراتی را که به درون زمین رسوخ می کند، جذب می کنند.
به گفته این کارشناس ارشد سبزی و صیفی، به طور کلی نیترات در سطح و عمق زمین بیشتر باقی می ماند و به همین دلیل انواع میوه و سبزی نیز که به صورت بوته ای در سطح زمین رشد می کنند و ارتفاع کمتری دارند، بیشتر در معرض جذب این ماده سرطان زا قرار دارند اما میوه های درختی و به طور کلی گیاهانی که ارتفاع بیشتری دارند، کمتر در معرض رسوخ نیترات هستند.
متین ادامه داد: وجود میوه ها و سبزی ها به ظاهر درشتی که فاقد طعم و خاصیت های چند دهه پیش هستند نیز ناشی از استفاده بی رویه همین کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات و باقی ماندن ترکیبات شان در این محصولات است.

* تاکید بر برداشت سبزی در غروب ها
وی افزود: به کشاورزان سبزی کار توصیه می شود برداشت محصول را در عصر انجام دهند چرا که تجمع نیترات در سبزی و صیفی در صبح هنگام به بیشترین مقدار خود می رسد چرا که تجمع نیترات در یک دوره تاریکی با شدت نور پایین انجام می گیرد.
متین با بیان اینکه در صورتی که برداشت سبزیجات گلخانه ای در صبح انجام گیرد، باید قبل از برداشت با استفاده از نور مصنوعی از تجمع نیترات در گیاهان کاست، ادامه داد: برداشت محصول در روزهای روشن و آفتابی انجام بگیرد تا غلظت نیترات در اندام های گیاه نسبت به روزهای ابری در حد پایینی باشد.

* استفاده از کودهای آلی جایگزین مناسب کودهای شیمیایی
مسئول اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کنگاور به خبرنگار ایرنا گفت: میزان نیترات و نیتریت در رژیم غذایی از یک منطقه تا منطقه دیگر متفاوت بوده و این موضوع تابع عواملی مانند تکرار کشت، وضعیت آب و هوایی، کیفیت خاک، فرآیندهای تولید مواد غذایی، نوع و مقدار کود شیمیایی مصرفی است.
محمد خزایی اظهار کرد: با توجه به جایگاه ویژه سبزیجات در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی، تلاش بسیاری توسط کارشناسان اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی در جهت به حداقل رساندن باقی مانده مواد شیمیایی و سموم و همچنین ارایه محصولی سالم و ارگانیک انجام شده است.
وی افزود: در سال گذشته نیز طرح ویژه‌ای در سطح 2 هکتار از گلخانه های روستای عباس آباد و قره گزلو شهرستان کنگاور به‌ صورت پایلوت انجام شد که نظارت‌های فنی و مراقبت‌های لازم را از زمان داشت تا برداشت محصول در بر گرفت و تولید 300 تا 400 تن محصولات این گلخانه ها نشان داد میزان نیترات کمتر از حد استاندارد و مورد تایید جهاد کشاورزی است.
وی اضافه کرد: در این طرح جایگزینی کودهای آلی به جای شیمیایی، در خصوص کاهش نیترات و ارایه محصولی سالم و عاری از سموم و مواد شیمیایی اقدام و در آینده نیز تمام مزارع سبزی شهرستان تحت پوشش نظارت‌های فنی کارشناسان قرار می‌گیرد.
خزایی عنوان کرد: در راستای کاهش مصرف کود شیمیایی و سموم در سطح مزارع بویژه مزارع سبزی و صیفی و همچنین ارتقای سلامت مصرف کنندگان محصولات کشاورزی کلاس ها و کارگاه های آموزشی در شهرستان برگزار شده که در این کارگاه ها ضمن اندازه گیری میزان نیترات در محصولات موجود در مزرعه، روش های عملی کاهش نیترات در محصولات کشاورزی بویژه سبزی و صیفی به بهره برداران شرکت کننده آموزش داده شده است.
با توجه به مصرف بالای سبزی و صیفی و نظر به خطر بالقوه میزان بالای دریافت نیتریت و نیترات بر سلامتی انسان، توجه بیشتر مسئولان و کشاورزان به فرآیند کشت و کوددهی محصولات کشاورزی و همچنین پایش مکرر میزان نیتریت و نیترات در سبزی های کشور توصیه می شود.
منبع : قطره نیوز

نظر خود را بنویسید