اثرات گرد و غبار بر شبکه‌هاي برق تشريح شد

مديرعامل شرکت توزيع برق ايلام گفت: تاثيرات شيميايي بودن بارش‌هاي گرد و غبار بر روي تاسيسات و شبکه‌هاي برقي مشخص شده است.
هادي شيرخاني سه‌شنبه شب در نشست مشترک کميته راهبردي ستاد مقابله با گردوغبار کشور در محل استانداري ايلام اظهار داشت: بارش گرد و غبار تاثيرات فراوان و بسيار مخربي را بر سيستم‌هاي توزيع و انتقال برق داشته است.

مديرعامل شرکت توزيع برق ايلام گفت: در بهمن ماه سال 93 بر اثر بارش گرد و غبار 72 ساعت خاموشي شهرستان آبدانان را در پي داشت. در شهرستان‌‌هاي دهلران و دره‌شهر به صورت نسبي خاموشي روي داد.

وي ادامه داد: اثرات بسيار منفي تخريبي و زيست محيطي گرد و غبار بايد مورد عنايت قرار گيرد و در بررسي که در اين راستا صورت گرفته و آزمايشگاه‌هاي مربوطه آن را تائيد کرده‌اند وضعيت شيميايي بودن گرد و غبار است.

اين مسوول اضافه کرد: اثرات شيميايي بودن بارش‌هاي گرد و غبار بر روي تاسيسات و شبکه‌هاي برقي مشخص شده است و حتي اعلام شد که ريزگردها آلودگي ميکروبي و شيميايي و هسته‌اي از نوع اورانيوم غني شده دارند.

شيرخاني تصريح کرد: در ابتداي کار تصور شد که با تعويض برخي از قطعات تاسيسات برقي مي‌توانيم با اين پديده مقابله شود اما در موضوع خاص مقره‌ها و تبديل مقره‌هاي سراميکي به سليکون رابر متوجه شديم که خوردگي شديدي به جود آمده و حتي تجهيز نيز پاسخگو نبوده است.

مديرعامل شرکت توزيع برق ايلام گفت: اين پديده به ظاهر زيست محيطي و طبيعي در حال تبديل شدن به يک حادثه سياسي و امنيتي است زيرا در صورتي که خاموشي‌ها تداوم يابد و مشکلات تامين برق روي دهد قطعا با مشکلاتي رو به رو خواهيم بود.

وي ادامه داد: حوزه جنوبي ايلام بدون وجود ريزگردها دمايي بالاي 50 درجه را در فصل تابستان تجربه مي‌کند و تامين برق در آن منطقه حکم اکسيژن دارد. در صورتي که در منطقه با خاموشي مکرر مواجه شويم به شدت مردم را آزار خواهد داد.

اين مسوول اضافه کرد: تخصيص اعتبار به استان ايلام براي تامين برق پايدار يکي از نيازهاي اساسي بوده که بايد به اين مهم توجه و عنايت ويژه‌اي شود. در چند روي که با پديده گرد و غبار مواجه شده‌ايم ميزان خاموشي‌ها در ايلام افزايش يافته است.

منبع : برق نیوز

نظر خود را بنویسید