نتیجه‌صرفه‌جویی‌ها به کجا رسید؟

صرفه‌جویی در مصرف برق شعاری است که از ابتدای تابستان امسال برزبان مسوولان کشور جاری و اقداماتی برای این مهم انجام شد به نحوی که در اوج مصرف سال‌جاری تا کنون ۲۲۰۰ مگاوات از نیاز مصرف شبکه برق کشور کاسته شده است.
در سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ مشترک صنعتی برای عبور از اوج مصرف برق کشور همکاری داشته‌اند که ۹۰ میلیارد تومان تخفیف به این مشترکان پرداخت شد همچنین تاکنون برای ۳۳ گروه از مشترکان صنعتی کشور الگوی مصرف بهینه برق تدوین و استانداردسازی شده است به‌طوری که این گروه از مشترکان صنعتی باید معیار مصرف خود را به حد استانداردهای تدوین شده کاهش دهند در غیر این صورت برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.

علاوه‌بر این سال گذشته ۲۷ هزار مشترک در بخش کشاورزی برای مدیریت مصرف جذب شدند البته اقدامات و همکاری‌های خوبی نیز در بخش‌های تجاری و خانگی برای اجرای بحث‌های مدیریتی مصرف انجام شده است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که شاید بکار گیری راهکارهای مدیریت مصرف بتواند سدی برای دور زدن خاموشی باشد اما نمی‌تواند تنها راه گذر از خاموشی شمرده شود چراکه تجربه چند روز اخیر در مصرف پیک بیانگر این است که علاوه‌بر مدیریت مصرف باید تدابیر دیگری نیز لحاظ شود.

برخی از کارشناسان سیاست افزیش تعرفه را برای حل این مساله عنوان می‌کنند اما در شرایط فعلی سیاست دولت این است که هیچ افزایش قیمتی صورت نگیرد، گزینه بعدی که برای حل این موضوع عنوان می‌شود از رده خارج کردن نیروگاه‌های قدیمی و ارتقا راندمان است.

با توجه به اهمیت بالای روشنایی در کشور باید تدابیر ویژه‌ای برای این مساله لحاظ شود تا پیک امسال نیز مانند سال‌های دیگر بدون ایجادد مشکلی بگذرد.
منبع: ایسنا

نظر خود را بنویسید