دریای خزر یا حوضچه‌ای از فاضلاب؟

 نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، از ورود و تخلیه فاضلاب‌های خانگی و پسماندهای صنعتی به دریای خزر انتقاد کرد و افزود: آلودگی دریای خزر به اندازه‌ای است که در حال حاضر به حوضچه ای از فاضلاب تبدیل شده و تمامی پساب‌های صنعتی و فاضلاب های خانگی در آن تخلیه می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه تخلیه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی نسل گونه‌های جانوری دریای خزر را با خطر انقراض مواجه کرده، تصریح کرد: متاسفانه اکوسیستم این دریا در حال تغییر است و پروتکل‌های زیست محیطی آن نیز از سوی کشورهای حوزه دریا از جمله ایران نادیده گرفته شده و رعایت نمی شود.
جعفرزاده ایمن آبادی رفع آلودگی دریای خزر را نیازمند ورود جدی سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های بین المللی خواند و گفت: هر چند در این دریا نشت مواد نفتی نداریم ولی اگر تخلیه پسماندهای صنعتی، فاضلابی و غیربهداشتی با این روند ادامه داشته و سازمان بهداشت جهانی و همچنین انجمن های بین المللی که مدافع و متولی محیط زیست دریاها هستند به این موضوع ورود نکنند به طور حتم این دریا در آینده ای نزدیک با خطرات جدی زیست محیطی مواجه و به حوضچه بزرگی از فاضلاب دنیا تبدیل خواهد شد.
وی افزود: اگرچه نشست، همایش و کنگره های مختلفی در همین راستا از سوی کشورهای حوزه دریای خزر برگزار شد ولی متاسفانه هیچ کدام از کشورها به اصول پایبند نبوده و تصمیم های اخذ شده در این نشست ها از ضمانت های اجرایی برخوردار نبوده است.
نماینده مردم رشت در مجلس دهم، ادامه داد: متاسفانه در نمونه‌گیری‌هایی که از دریای خزر صورت گرفته شاهد مرگ و میر انواع مختلفی از آبزیان دریای خزر به علت آلودگی این دریا بوده ایم بنابراین به صورت جدی نیاز است سازمان های جهانی و بین الملی برخورد جدی با کشورهای آلوده کننده داشته باشد.
اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی دریای خزر بیشتر در حد شعار بوده است
جعفرزاده ایمن آبادی با انتقاد از اینکه اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی دریای خزر بیشتر در حد شعار بوده، افزود: متاسفانه اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی این دریا جدی نبوده و رفع آلودگی آن در اولویت رسیدگی قرار ندارد.
نماینده مردم رشت در مجلس دهم همکاری کشورهای حوزه دریای خزر را در رفع آلودگی این دریا بسیار موثر خواند و افزود: تمامی کشورها باید با نظارت سازمان‌های جهانی نهایت اهتمام خود را در راستای رفع آلودگی این دریا داشته باشند در کنار این سازمان های جهانی باید تمامی کشورها را ملزم به رعایت نکات زیست محیطی کرده و در صورت تخطی آنها را به شدت جریمه کنند.
کشورهای حاشیه دریای خزر در رابطه با آلودگی دریا هیچ گونه احساس مسئولیتی ندارند
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر در رابطه با آلودگی این دریا هیچ گونه احساس مسئولیتی ندارند، تصریح کرد: متاسفانه زمانی این کشورها احساس خطر می کنند که تمامی سطح این دریاچه را فاضلاب فرا گرفته باشد البته سهم کشور ما از آلودگی این دریا نسبت به کشورهای دیگر کمتر است.

منبع: خانه‌ملت

نظر خود را بنویسید