رشد ۴درصدی مصرف برق صنایع در سال جاری

قائم مقام وزیر نیرو با استناد به آمار رسمی می گوید، مصرف برق صنایع کشور از ابتدای امسال تاکنون بیش از چهار درصد رشد داشته است که می تواند نشانه خوبی برای رونق اقتصادی کشور باشد.
ستار محمودی امروز با اشاره به افزایش مصرف برق در صنایع کشور از ابتدای سال جاری تاکنون، افزود: این مساله نویدبخش تحرک و رونق اقتصادی در بخش های عمده صنعت کشور است؛ هرچند فشار وارده به صنعت برق برای تامین انرژی صنایع بیشتر می شود.

وی با بیان این که یکی از نشانه های رشد و توسعه کشور مصرف بیشتر برق است، گفت: وزارت نیرو برای امسال رشد دو تا سه درصدی مصرف برق را در صنایع بزرگ پیش بینی کرده بود ، اما آمارها از رشد بیش از چهار درصدی از ابتدای امسال تاکنون خبر می دهد.

مرکز آمار ایران روز گذشته(یکشنبه) رشد فعالیت های بخش صنعت را در سه ماهه نخست سال جاری ۸٫۸ درصد اعلام کرد.

قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد، صنایع جزو بخش های مولد کشورند که از ظرفیت اشتغالزایی بالایی برخورداند و مصرف بالاتر برق در صنایع نسبت به سال های گذشته را می توان نشانه ای برای رونق اقتصادی کشور قلمداد کرد.

مشکلات فراروی تحقق اقتصاد مقاومتی

محمودی در ادامه با اشاره به موانع و مشکلات تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو گفت: در این وزارتخانه ماهیت فعالیت ها به گونه ای است که امکان و قابلیت اجرای کارها در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی وجود دارد.

به گفته این مقام مسوول، مشکلات موجود در این راه مربوط به مواردی خارج از حیطه عمل وزارتخانه و بطور عمده، تنظیم شرایط عمومی برای افرادی است که راغب به مشارکت در امور هستند.

وی تصریح کرد: انجام این مهم و رفع مشکلات، منوط به راهکارهایی است که با تنظیم مقررات و پشتیبانی از بخش خصوصی امکانپذیر می شود و باید خارج از وزارتخانه با ارایه طریق توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی اتفاق بیفتد.

براساس تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اجرای ۱۷ طرح بر عهده وزارت نیرو قرار داده شده که بیشترین طرح ها بین وزارتخانه های مختلف کشور است.

معاون اول رییس جمهوری اواخر فروردین ماه امسال در ابلاغیه های جداگانه به دستگاه های اجرایی، تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ناظر به پروژه های اولویت دار برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی را که در آن وظایف و تکالیف هر یک از دستگاه ها برای اجرای این پروژه ها به وضوح مشخص شده است، ابلاغ کرد.

مرکز آمار ایران نیز روز یکشنبه (دیروز) اعلام کرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ در سه ماهه نخست سالجاری به رقم ۱۷۶ هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال با نفت و ۱۶۸ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است.

در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۱۶۸ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال و بدون نفت ۱۶۳ هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال بوده است که نشان از رشد ۴٫۴ درصدی تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۵ دارد.

در گزارش مرکز آمار آمده است، در فصل بهار سالجاری رشته فعالیت های کشاورزی ۴ درصد، صنعت ۸٫۸ درصد، خدمات ۲٫۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته ، رشد گروه صنعت به طور عمده ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است.

گروه صنعت نیز شامل زیربخش های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تامین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است.

به گفته مسوولان صنعت برق ۴۶درصد برق تولیدی کشور در بخش صنعت به مصرف می رسد. ظرفیت نیروگاهی کشور اکنون ۷۵ هزارمگاوات است.

منبع: ایرنا

نظر خود را بنویسید