۲۰۰ مورد مشکل در بخش خاک و آب کشاورزی شناسایی شد

قائم مقام موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: در مطالعات و بررسی های انجام شده در حوزه کشاورزی، ۲۰۰ مورد مشکل در بخش خاک و آب کشاورزی شناسایی شده و برای رفع آنها اقدام می شود .
سعید سعادت در حاشیه برگزاری نخستین گردهمایی ملی برنامه ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب با اشاره به مسایل و مشکلات فراوان در بخش کشاورزی،گفت: یکی از مهمترین مشکلات برای رفع این معضلات، محدودیت نیروی انسانی، زمانی و اعتباری است بنابراین از میان این مشکلات مهمترین مسایل را همچون شوری خاک، آلودگی خاک، تغییر کاربری، تغییر اقلیم، تخلیه و تخریب خاک، حاصلخیزی و تغذیه گیاه را احصاء کرده و برای آن ها راهکار مناسب درنظر گرفته می شود .
سعادت خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی برگزاری این گردهمایی، برنامه ریزی و اجرای طرح های تحقیقاتی به منظور رفع مشکلات اصلی در کمترین زمان در این بخش است .
وی که دبیری این گردهمایی را نیز بر عهده دارد، اظهار داشت: این همایش یکی از بزرگترین همایش هایی است که تمام محققین بخش خاک و آب از سراسر کشور در آن جمع شده اند .
وی گفت: برنامه دار کردن تحقیقات برای یک بازه زمانی کوتاه و میان مدت از اهداف برگزاری این گردهمایی است بنابراین تمام محققین برای ۹ عنوان برنامه ارایه شده از سوی این موسسه طرح تحقیق یا پروپوزال ارایه می دهند .
سعادت ادامه داد: طرح های مربوط به این ۹ برنامه از سوی محققین و کارشناسان به صورت پیشنهادی مطرح می شود و در این گردهمایی در مورد آن بحث و بررسی کرده و ماحصل آن در انتهای این گردهمایی، برنامه ای است که در مدت پنج سال آتی می گوید برای حل مهمترین مسایل مبتلا به خاک و آب کشاورزی کشور چه راه حلی می توانیم داشته باشیم.
وی گفت: با ارایه این طرح ها و برنامه ها می دانیم که در طول پنج سال آینده به کدام سمت می رویم و چه مسایلی را قرار است حل کنیم و نیروی انسانی، بودجه و زمان مناسب آن را می توانیم پیش بینی کنیم .
سعادت افزود: این ۹ برنامه، ۹ مجری برنامه دارد و هر کدام به وسعت خود، دارای طرح های کلان است که در کل حدود ۴۱۱ طرح تحقیق برای ما رسیده که قرار است از میان آن ها مدت زمان و کل برنامه این ۹ برنامه بسته شود .
سعادت به رونمایی از جلد اول کتاب ۹ برنامه مدیریت پایدار خاک و آب اشاره کرد و افزود: جلد اول این کتاب شامل اصول و مبانی و عناوین طرح ها است و بعد از گردهمایی تا یک ماه آینده جلد دوم برنامه ای را خواهیم داشت که تعداد طرح ها زمان بندی و هزینه اجرای طرح ها مشخص می شود .
نخستین گردهمایی ملی برنامه ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب به منظور تنظیم برنامه های استراتژیک در راستای ۹ برنامه ی ابلاغی به موسسات تحقیقاتی با عنوان های شناخت منابع خاک و استعداد اراضی، پایش کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی، مدیریت تقاضا محور آب در مزرعه و ارتقاء بهره وری آب کشاورزی، شناخت و مدیریت خاک و آب در شرایط شور برگزار شده است .
شناخت و مدیریت اثرات متقابل تغییر اقلیم خاک و آب و تولید محصولات کشاورزی، شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، شناخت و مدیریت کربن آلی خاک و شناخت و مدیریت آلودگی خاک و آب کشاورزی از دیگر عناوین ۹ برنامه ابلاغی است .
گردهمایی ملی برنامه ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب کشاورزی به مدت سه روز در موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور ادامه دارد.

منبع: ایانا

نظر خود را بنویسید