گزینه جیره بندی آب تهران روی میز است

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه بحران آب جدی است و به زودی جیره بندی شروع می‌شود، گفت: آبیاری فضای سبز، ساخت و ساز غیرقانونی و غیر اصولی بیشترین میزان مصرفی آب را دارند.
محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در نخستین نشست تخصصی آب اظهار داشت: سدهای لتیان، لار، ماملو، امیرکبیر و طالقان سدهای تامین کننده آب استان تهران هستند.
وی افزود:سد لتیان که بر روی رودخانه جاجرود بنا شده در 35 کیلومتری شمال شرق تهران بوده ،آب کشاورزی ورامین و شرب تهران را تامین می کند و این سد طبق پایش های آب منطقه ای دچار تهدیداتی از جانب فاضلاب انسانی و گردشگری است.
رئیس محیط زیست شهر تهران در باره سد لار بیان داشت :سد لار در 75 کیلومتری تهران بنا شده و با اینکه آب شرب تهران، کشاورزی مازندران و نیروی برق آبی را تامین می کند ،از طریق دام عشایر و گردشگران در معرض تهدید قرار گرفته است.
بازگیر در خصوص سد ماملو که در 45 کیلومتری شرق تهران قرار دارد ،تصریح کرد:این سد تامین کننده آب شرب شهر های جنوب تهران و صنعت است.
وی با بیان اینکه سدهای کرج و طالقان تامین کننده آب سامانه های غرب تهران هستند ،افزود:سد امیر کبیر در حوزه کرج با تنظیم وذخیره آب کشاورزی و شرب تهران ،از جانب گردشگران و فاضلاب انسانی در معرض تهدید قرار دارد.
رئیس محیط زیست شهر تهران در باره سد طالقان که در دره طالقان و 12 کیلومتری شمال غرب تهران در جهت تامین آب تهران بنا شده بیان داشت:کنترل و جریان سطحی ،تنظیم آب کشاورزی و آب شرب شهر تهران و تنظیم برق آبی از اهداف برپایی سد طالقان بوده که در حال حاضر توسط گردشگران و فاضلاب انسانی در معرض تهدید قرار گرفته است.
بازگیر تصریح کرد: علاوه بر آبهای سطحی رود خانه هایی چون لار و هراز که در جهت تامین آب شرب تهران به کارکرد سدهای نامبرده کمک می کنند ،30 درصد از شرب پایتخت نشینان در شرایط نرمال از دشت تهران کرج تامین می شود.
وی گفت: از آنجایی که میزان تبخیر آب در کشور مابسیار زیاد است بنابراین با نصب سلول های خورشیدی بر بستر سدها ،نه تنها از تبخیر آب ذخیره شده جلوگیری میکنیم بلکه می توانیم از انرژی خورشیدی نهایت استفاده را ببریم،کاری که بسیاری از کشورهای جهان در حال انجام آن بوده یا انجام داده اند.
**آمار چاههای غیر مجاز در دسترس نیست
بازگیردر خصوص چاههای مجاز و غیر مجاز موجود در تهران بیان داشت:طبق آمار آب منطقه ای هیچ اطلاعی از چاههای غیر مجاز در دسترس نبوده و جمع مضربی سالانه استحصال از چاههای مجاز موجود در بخش های شرب ،آبزی پروری ،داروئی،دام طیور، فضای سبز و کشاورزی ؛ 85/862 میلیون متر مکعب برآورد شده است.
رئیس محیط زیست شهر تهران تاکید کرد:بحث مدیریت صحیح آب از آمار چاههای مجاز و غیر مجاز مهمتر بوده و بهتر است با ارائه مجوز به چاههای غیر مجاز نسبت به مصرف آنها ،مدیریتی اعمال کنیم.
**خلاء قانونی در میزان مصرف آب
وی درباره راهکارهای بهینه استفاده از آب تصریح کرد: بارگذاری جمعیتی مغایر با توان حوزه آبی تهران است و این اقدام شهرداری درست نیست.
رئیس اداره محیط زیست شهر ادامه داد: رشد جمعیت تهران هیچ تناسبی با میزان آب نداشته و تعرفه های آبی که به دست مردم می رسد بسیار پایین است.
بازگیر افزود: در میزان مصرف و مدیریت آب خلاء قانونی وجود دارد و باید از لحاظ فرهنگی در جامعه روی مسئله مصرف آب کار شود.
**تصمیات غلط نتیجه آدرس های غلط
وی بیان داشت: متاسفانه آدرس های ارائه شده به مردم صحیح نیست و همین باعث شده که مجریان ؛تصمیمات ،ضروریات و باید و نباید ها را به درستی رعایت نکنند.
**فاضلابهای تصفیه شده به منافذ زیرزمینی تزریق می شوند
رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه 85 درصد آب مصرف شده به فاضلاب تبدیل می‌شود، افزود: فاضلابها پس از جمع آوری، راهی تاسیسات تصفیه خانه شده وخروجی آنها بعد از رسیدن به حد استاندارد ،به بخش های شرب ،کشاورزی ، صنعت اختصاص می یابد.
بازگیر گفت: تهران در12 منطقه 20 تصفیه خانه دارد و بهبود سلامت جامعه ، کاهش بیماری های ناشی از آب، ممانعت از آلودگی سفره های آبی و برداشت از آنها؛ از اهداف بازچرخانی فاضلاب است.
وی با اشاره به اینکه درگیر فصل تر سالی و خشکسالی هستیم و منابع آب زیززمینی جزو منابع آبی استراتژیک تهران هستند،افزود: از آنجایی که در فصل خشکسالی تخصیص آب از سدهایمان جوابگوی تامین نیاز آبی شهر تهران نخواهد بود ،بنابراین مجبور خواهیم شد که از این منابع زیرزمینی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه فقط حدود 55 درصد شهرهای کشور و کمتر از 5 درصد روستاها مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند، تصریح کرد: در حال حاضر فقط حدود 35 درصد فاضلاب‌های خانگی تهران تصفیه می شود.
بازگیر گفت: 55 درصد شبکه جمع آوری فاضلاب تهران احداث شده و امیدواریم که با در اولویت قرار گرفتن طرح جامع فاضلاب تهران و تکمیل آن، ضمن جلوگیرى از آلودگی خاک و منابع زیرزمینی آب ، حدود 850 میلیون متر مکعب پساب سالم و قابل استفاده در بخش های کشاورزی، صنعت و تغذیه سفره های زیرزمینی در اختیار استان قرار گیرد و بخشی از فشاری که در حال حاضر به آبخوان تحمیل می گردد، کاهش یابد.
**آب زیرزمینی در راه آبیاری فضای سبز
وی گفت:متاسفانه شهرداری برای آبیاری فضای سبز سر شیلنگ خود را به دست تعدادی اتباع خارجی داده که هیچ آموزشی ندیده و دلی برای هدر رفت آب نمی سوزانند و ما روزانه با شکایت کثیری از مردم در این باره مواجه هستیم.
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد:در شهراری منطقه 4 و 22 اتفاقات خوبی افتاده است.
بازگیر تاکید کرد: پساب تخصیص شده به فضای سبز به نفع آزاد سازی منابع زیرزمینی است.
وی افزود: می‌توان از فاضلاب تصفیه شده برای کشت محصولاتی چون چغندرقند؛پنبه و ذرت علوفه ای استفاده کرد.
**هدر رفت آب باران
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه آّب باران یکی از منابع ارزشمند آبی محسوب می شود تصریح کرد: متاسفانه این آب از پشت بام خانه ها به علت تعبیه شدن غیرمجاز از سوی ساکنان به شبکه فاضلاب وصل شده و علاوه بر آلودگی و هدر رفت آن ،به دلیل ظرفیت محدود شبکه فاضلاب منجر به آسیب رسیدن به آن و یا بازگشت به لوله منازل می شود.
بازگیر ادامه داد: باید از هدر رفت آب باران و نفوذ آن به فاضلاب جلوگیری کرده و در جهت حفظ شرایطش، در همان جا آبهای باران و پشت بام به منابع آبخوان بازگردانده شود.
**نشست زمین و بارگذاری بیش از حد
وی درباره نشست زمین نیز تصریح کرد:خالی شدن آبخوان ها از یک سو و بارگذاری بیش از حد شهر با ساختمان ها، جمعیت و آسفالت از سوی دیگر منجر به نشست زمین شده است.
**آلودگی آبهای سطحی
رئیس محیط زیست شهر تهران درباره آبهای سطحی بیان داشت:350 میلیون متر مکعب از آبهای سطحی ما به دلیل آغشته شدن به پسماند های مدیریت نشده در معابر عمومی الوده می شوند.
بازگیر ادامه داد: سلامت ابهای سطحی بعنوان یکی از منابع تامین کننده آب تهران بسیار مورد اهمیت است که رسیدگی به این امر بر عهده شهرداری است.
**بازنگری در تخصیص منابع آبی
وی گفت: برای تعادل بخشی به منابع آبهای زیرزمینی، تخصیص پساب آب استان تهران که به لحاظ قانونی برعهده شرکت آب منطقه ای است ؛مجددا بازنگری خواهد شد.
**به زودی جیره بندی آب شروع می شود
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه ایران به ده کشور خشکسال در دنیا نزدیک می شود ، گفت: بحران آب جدی است و به زودی جیره بندی شروع می شود.
بازگیر با اشاره به مصرف بی رویه آب در مناطق مختلف تهران، تصریح کرد: آبیاری فضای سبز، ساخت و ساز غیرقانونی و غیر اصولی از موارد اولویت دار شهر تهران دربیشترین میزان مصرفی آب هستند.
وی گفت: طبق اطلاعات ارائه شده از شرکت آب منطقه ای، آبی که به دست مردم می رس از سلامت لازم برخوردار است.
گفتنی است این نشست، با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان تهران، شرکت فاضلاب تهران، شهرداری، شورای شهر، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، اساتید دانشگاه، تشکل‌های مردمی زیست محیطی‌، شرکت ها مهندسی مشاور آب و نمایندگان رسانه ها و خبرگزاری ها در محل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برگزار شد.
در این نشست نماینده شرکت آب منطقه‌ای گزارش مبسوطی از وضعیت منابع آب تهران و سدهای پنجگانه ارائه کرده و اساتیدی از دانشگاه های تهران، امیرکبیر و شهیدبهشتی ، نمایندگانی از رسانه ها و تشکل های مردمی و نمایندگان سایر دستگاه های اجرایی به بیان دیدگاه‌ها و سؤالات و مسائلی در خصوص موضوع نشست پرداختند.
نورپور از دانشگاه تهران به تبخیر آب از سطح دریاچه چیتگر و امکان جلوگیرى از این موضوع توام با تولید انرژی پاک گفته و هاشمیان به مشکلات ناشی از فاضلاب مراکز پر جمعیتی نظیر ورزشگاه آزادی و لزوم تفکیک برخی از فاضلاب ها و استفاده بهینه از آب های خاکستری اشاره کردند.
محمدحسین نظری و همسرش خانم لیلا فولادوند از مستند سازان تلویزیونی نیز مطالبی در خصوص هدر رفت آب در سطح شهر بویژه در منطقه 22 عنوان کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر خود را بنویسید