کمبود آب در کشور از توهم تا واقعیت

کمبود منابع آبی موضوعی است که بسیاری از کشورهای جهان، درگیر آن هستند و هشدار بسیار جدی برای آنها محسوب می شود. کارشناسان و مسئولان امر، هر کدام برای حل این موضوع و اینکه در چند سال آینده، کشور درگیر بحران آب نشود؛ راه حل ها و پیشنهاداتی ارائه داده اند ولی متاسفانه در اجرای آنها برنامه ریزی دقیقی مدنظر نیست و می توان گفت که موضوع کمبود آب توسط مسئولان چندان جدی گرفته نمی شود.
کشور ما به دلیل اینکه در کمربند خشک زمین واقع شده چند سالی است با موضوع خشکسالی یا کم بودن میزان بارش نزولات آسمانی مواجه است و این موضوع بسیار نگران کننده است و از طرفی مردم جامعه هم در مصرف آب مدیریت لازم را ندارند و می توان گفت که در خصوص مصرف آب فرهنگ سازی نشده است.
کمبود آب در کشور از توهم تا واقعيت
در سال آبی 95 – 94 میزان نزولات جوی 22 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و این امیدوار کننده است و با مدیریت صحیح در مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف آب، خواهیم توانست که به احیاء سفره های زیر زمینی کمک کنیم.
با توجه به اظهارات مسئولان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی، 20 درصد از میزان آب کشور، در شبکه آبرسانی شهری به هدر می رود. همچنین30 درصد مصرف آب شهری در کشور، بیشتر از میانگین جهانی است که در مجموع می توان گفت که میزان 2 میلیارد مترمکعب در شهرها، اضافه مصرف آب داریم.
کارشناسان بخش کشاورزی معتقد هستند که در ایران به میزان 60 درصد بیش از استاندارد جهانی در بخش کشاورزی آب مصرف می شود که بر اساس آمار، جهاد کشاورزی حدود 36 میلیارد متر مکعب است.
بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی اختلاف نظری بوجود آمده؛ وزارت نیرو معتقد است که در بخش کشاورزی میزان 90 میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود و وزارت کشاورزی این ادعای وزارت نیرو را قبول نداشته و معتقد است که در بخش کشاورزی میزان 60 میلیارد مترمکعب آب، مصرف می شود.
مدیریت ضعیف منابع آبی و استفاده از روش های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی کشور، یکی دیگر از دلایل میزان هدر رفت آب در این بخش است. بر اساس آمار، حدود 59 درصد از زمین های قابل کشت کشور، نیاز به آبیاری دارند و روش آبیاری نیز در بسیاری از مناطق همان شیوه ی سنتی است.
مسئولان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به جای اینکه همدیگر را در مصرف بی رویه آب مقصر بدانند بهتر این است که به فکر راه حل هایی برای صرفه جویی در مصرف آب باشند. مسئولان در بخش کشاورزی بایستی به فکر راه اندازی شیوه آبیاری نوین باشند و آبیاری بصورت سنتی را از دور خارج کنند. نباید این موضوع را نادیده بگیریم که در بخش کشاورزی بیشترین میزان هدر رفت آب وجود دارد.
بنابراین به این نتیجه می رسیم که در کشور، موضوعی به اسم “کمبود آب” نداریم. موضوع این است که در اصلاح الگوی مصرف آب کوتاهی کرده ایم و بی رویه از منابع آبی کشور استفاده می کنیم که این نگران کننده است و اگر در نحوه مصرف آب، مدیریت نداشته باشیم آن وقت است که با موضوع بحران آب روبرو خواهیم شد.
در مجموع به نظر می رسد در شرایط فعلی در مسرفانه ترین مصرف آب، کشور با تجهیزات مدرن حداکثر نیاز به 45 میلیارد متر مکعب آب شیرین دارد. اگر مصارف صنعتی را با نقطه یابی عادلانه به سواحل آبهای بین المللی هدایت کنیم یا آن را به محوطه های صنعتی بیاوریم، کشور ما، برای مصرف جهت کشاورزی حدود 2 برابر میزان فعلی و محدودیت های بارندگی،آب خواهد داشت.
وقت آن است که مسئولان امر، به جای اینکه در سطح جامعه، در خصوص بحران آب، ترس و وحشت به راه بیاندازند؛ بهتر این است که در خصوص مدیریت منابع آبی، تلاش خود را به کار گیرند و اصلاح الگوی مصرف آب را در جامعه نهادینه کنند و با فرهنگ سازی آن، مانع بوجود آمدن بحرانی به نام “کمبود آب” باشند.

منبع: عصر اقتصاد

نظر خود را بنویسید