باور کنیم تهران آب ندارد

بحران آب در ایران و به تبع آن در کلانشهرها یکی از دغدغه‌های جدی سال‌های گذشته به حساب می‌آید که یافتن راه حل برای آن برای تداوم زندگی ضروری است.
بحران آب در ایران یکی از موضوعات قدیمی مورد بحث و بررسی است و کماکان برای آن راه حل هایی بیان شده است.
در این میان صحبت‌ها از بحران سراسری آب به کلان شهرها اختصاص یافته و پایتخت همچون گذشته در تیررس توجهات است و سخن از کم آبی در آن و افزایش جمعیت، نقل محافل مدیران صنعت آب و علاقه مندان به محیط زیست شده است.
افزایش مهاجرات به تهران، افزایش تراکم ساخت و سازها در سطح شهر و افزایش تعداد شهرک های شهرنشینی و صنعتی حاشیه شهر تهران دلایلی واضح در تشدید بحران کم آبی و عدم پاسخگویی 5 سد تهران به نیازهای ساکنانش است.
خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در آخرین اظهارات خود در خصوص تناسب نداشتن رشد جمعیت با منابع آبی گفت: در حدود 10 سال پیش شورای عالی معماری و شهرسازی طرح مجموعه شهری تهران را با جمعیتی 18 میلیون نفری و همچنین جمعیتی یک میلیون و 600 هزار نفری برای شهرهای جدید به منظور افق 1410 به تصویب رساند. در آن مقطع معاون وقت وزارت نیرو به صراحت اعلام نمود که برای چنین جمعیتی آب به میزان کافی وجود ندارد ولی در جلسات عنوان می شد که به هر حال این جمعیت روانه تهران خواهد شد و باید تدبیر مناسبی برای رفع این مهم بیندیشیم.
از نظر مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، وزارت نیرو باید زنگ خطر بی توجهی به استقرار جمعیت در استان تهران، دامنه جنوبی البرز و قزوین را برای مسئولان طراز بالای کشور به صدا در آورد.
به گفته ارتقایی در آمایش سرزمینی ما نباید جمعیتی فراتر از وضعیت موجود را برای این مناطق بارگذاری کنیم چرا که در این مناطق به دلیل آلودگی های ناشی از محیط زیست، صنعت و… ایجاد چرخه سالم آب کاری بسیار دشوار گردیده است و طرح های ما بسیار عقب تر از آن است که بتوانیم آبی را که مصرف می کنیم تصفیه کرده و به چرخه طبیعت، زراعت، صنعت و خدمات برگردانیم.
حمید چیت چیان وزیر نیرو در خصوص اقدامات صورت گرفته برای بحران آب شهر تهران و رشد جمعیت پیش از این خبر داده بود، میزان آب تمام حوضه های آب ریز کل کشور مورد مطالعه قرار گرفته وسهم قابل استفاده هر یک از بخش ها مشخص و به وزارت خانه های مربوطه ابلاغ شده است.

منبع: همشهری

نظر خود را بنویسید