دستگاه شناسایی مشکلات سیستم توزیع برق ساخته شد/ کاهش قطعی برق

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه بارگیری آنلاین پست های توزیع برق شدند. این دستگاه می تواند مشکلات سیستم توزیع برق را شناسایی کند.
سعید امینی، کارشناس فروش و بازرگانی یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درباره این دستگاه گفت: در کشور ما در حال حاضر بارگیری پست های توزیع برق با روشی قدیمی انجام می شود که این روش پرخطر است.

وی با بیان اینکه در این روش های قدیمی خطرات و هزینه های زیادی وجود دارد، از همین رو تصمیم گرفتیم دستگاهی طراحی کنیم که این مشکلات را نداشته باشد، گفت: این دستگاه به منظور بارگیری آنلاین پست های توزیع طراحی شده و قادر است مقادیر ولتاژ، جریان و ضریب توان تمامی فیدرهای موجود در پست ها و نیز خطاهای شبکه را ثبت و از طریق GPRS ارسال کند.

امینی خاطر نشان کرد: همچنین نرم افزار تحت وب این سیستم به منظور جمع آوری اطلاعات و نیز مدیریت دستگاه های نصب شده، طراحی شده که قادر است به صورت آنلاین با دستگاه ها ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: این سیستم ضمن جمع آوری داده های اخیر، تنظیمات لازم را به آنها ارسال می کند.

امینی با اشاره به مزایای این سیستم گفت: اندازه گیری و ثبت ولتاژ، جریان و ضریب توان کلیه فیدرها، امکان قرائت لحظه ای و دوره های پارامترهای ثبت شده از راه دور، امکان تغییر برنامه از راه دور، امکان ثبت خطاهای شبکه و وقایع عمومی و ... از جمله مزایای این سیستم محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه دستگاه بارگیری آنلاین پست های توزیع قابلیت تنظیم پارامترهای مورد نیاز را از راه دور دارد، افزود: نشانگرهایی در این سیستم وجود دارد که می توان با استفاده از آنها وضعیت عملکرد دستگاههای پست توزیع برق را تشخیص داد.

به گفته وی، با این روش جدید که به صورت آنلاین است می توان در صرف هزینه و انرژی توسط نیروهای انسانی برای بارگیری جلوگیری به عمل آورد.

امینی با اشاره به ویژگی برتر این سیستم هوشمند گفت: اگر درب های پست باز و بسته شوند یا اینکه حرارتی در پست های برق به وجود بیاید، سیستم هوشمند می تواند هشدار دهد. در واقع اگر دمای ترانس از یک حدی بالاتر رود هشدار آن باعث می شود که اقداماتی در شبکه توزیع برق صورت گیرد تا از آتش سوزی ترانس ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه ما می توانیم به راحتی از راه دور کنتورهای برق را از پست های توزیع کنترل کنیم، گفت: همچنین اگر دسترسی دستگاه به نرم افزار به شکلی قطع شود، سیستم می تواند تا یک ماه در بدترین حالت ممکن اطلاعات را در خود ذخیره و بعد از اتصال دستگاه به نرم افزار، اطلاعات را بازیابی کند.

امینی خاطر نشان کرد: کل شرکت های توزیع نیروی برق، اداره برق ها و تمام شرکت هایی که با شبکه های توزیع برق ارتباط دارند می توانند مخاطب این دستگاه باشند.

وی با بیان اینکه این سیستم هوشمند به تازگی به تولید انبوه رسیده است، گفت: نمونه خارجی این سیستم وجود دارد ولی قیمت نمونه ای که ما در این شرکت به تولید رساندیم یک سوم قیمت نمونه خارجی است.

امینی گفت: در کشور دستگاهی که به صورت آنلاین در توسعه توزیع اطلاعات داشته باشد وجود ندارد و در حال حاضر هم نیروهای انسانی به پست های برق مراجعه می کنند که دستگاه بارگیری آنلاین پست های توزیع برق می تواند بهترین جایگزین برای استفاده از نیروهای انسانی باشد.

وی افزود: با استفاده از دستگاه بارگیری آنلاین پست های توزیع برق قطعی برق کمتر خواهد شد زیرا می دانیم در کدام یک از پست های توزیع، مصرف برق به چه اندازه بوده است.

منبع: مهر

نظر خود را بنویسید