نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه های زباله سوز مناسب است/ لزوم همراهی سازمان پسماند

مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران (سانا) با مناسب برشمردن نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه های زباله سوز، همراهی سازمان پسماند و جدی گرفتن توسعه این نیروگاه ها از سوی شهرداری ها را خواستار شد.

سیدمحمد صادق زاده افزود: اکنون نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه های زباله سوز سه هزار و 900 ریال برای هر کیلو وات ساعت برق تولیدی در نظر گرفته شده که نسبت به نرخ 600 ریالی فروش برق، بسیار مناسب است.

به گفته این مقام مسئول، مشکل اصلی تولید برق و انرژی پاک از زباله های شهری، جدی گرفته نشدن آن از سوی شهرداری هاست.

وی اظهار کرد: بتازگی سازمان مدیریت پسماند، اسناد مناقصه ها را اعلام کرده که در آنها از متقاضیان ساخت نیروگاه از زباله ها، مبلغی به عنوان حق امحاء (Gate Fee) درخواست شده است؛ در حالی که در همه کشورها در زمان تحویل گرفتن زباله ها، مبلغی نیز به نیروگاه های زباله سوز پرداخت می شود.

صادق زاده خاطرنشان ساخت: زباله ها همواره به عنوان معضلی برای شهرداری ها مطرح بوده و هست و بر این اساس، پرداخت پول به امحاءکنندگان امری معقول و منطقی است، اما شهرداری ها می خواهند از این محل برای خود درآمدزایی کنند.

توسعه نیروگاه های زباله سوز در کشور

محمدتقی زعفرانچی زاده مدیر دفتر مشارکت های غیردولتی سانا گفت: در یک سال و نیم گذشته نزدیک به 15 مگاوات پروانه نیروگاه های زباله سوز در شهرهای اصفهان، شهرکرد و برخی شهرهای شمالی کشور صادر شده است.

به گفته این مسئول، بودجه های سازمان انرژی های نو ایران برای خرید تضمینی برق این نیروگاه ها و حتی نیروگاه هایی که پیش بینی می شود تا دو سال آینده وارد مدار بهره برداری شوند، کفایت می کند که از محل عوارض 30 ریالی مصرف برق مشترکان تامین می شود.

شهریورماه پارسال مدیرعامل سانا در نخستین همایش تولید برق و انرژی پاک از زباله های شهری، نبود همکاری بین سازمانی را حلقه مفقوده حوزه مدیریت پسماند عنوان کرده بود.

صادق زاده با بیان اینکه وزارت نیرو به دنبال افزایش سهم نیروگاه های تجدیدپذیر در سبد انرژی است، سال 94 را طلایی ترین سال در بخش توسعه انرژی های تجدیدپذیر برشمرده و تاکید کرده بود، در قانون اساسی نیز حمایت ویژه ای از فعالان و سرمایه گذاران خارجی این حوزه پیش بینی شده است.

شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت می توانند با راه اندازی نیروگاه های زباله سوز و زیست- توده که البته آلاینده نباشند، برای تحقق و توسعه این مهم گام بردارند.

در این زمینه شهرداری ها باید با در نظر گرفتن شرایط خاص شهر خود، اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری جمع آوری کنند، زیرا این نیروگاه ها برخلاف سایر نیروگاه ها از شرایط خاص برخوردارند.

منبع: ایرنا

نظر خود را بنویسید