بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در تأمین منابع آبی

معاون امور آب و خاک وزیرجهاد کشاورزی گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از 10 میلیارد دلار در تأمین و حفظ منابع آبی سرمایه‌گذاری شده که این مهم در طول تاریخ کشور بی‌سابقه است.
علی‌مراد اکبری با بیان اینکه منابع آبی، خط قرمز دولت یازدهم بوده و تاکنون اقدام‌های خوبی در‌ این‌ زمینه رخ داده است، افزود: حدود 35 سال در بخش منابع آبی کار شده اما هیچ دولتی در این بخش نتوانسته است در قسمت حفظ منابع آب و صرفه‌جویی به نتایج مطلوب برسد. معاون وزیر جهاد کشاورزی در زمینه وضعیت فرسایش خاکی کشور تصریح کرد: سالانه حدود 16 تن در هکتار فرسایش خاک داریم که این رقم بالایی است و می‌تواند در آینده نگران‌کننده باشد. اکبری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه اینکه خاک اهمیتش از آب کمتر نیست، گفت: از نگاه علمی نیز خاک بستر آب به شمار می‌رود؛ بنابراین اگر خاک توان نگهداری نداشته باشد، آب تبخیر شده و از دست می‌رود. او فرسایش خاکی کشورهای مختلف را بر اساس میزان پوشش گیاهی، متفاوت دانست و افزود: پوشش گیاهی نقش مؤثری در فرسایش خاک دارد، به‌طوری ‌که فرسایش خاک در اروپا به‌دلیل پوشش گیاهی مناسب، سالانه کمتر از چهار تن است. اکبری میزان فرسایش خاک شمال کشور را به علت وجود پوشش گیاهی، به‌مراتب کمتر از جنوب کشور دانست و افزود: هر کجا که پوشش گیاهی کم باشد با حجم بالای فرسایش بادی، آبی و خاکی مواجه هستیم.
بی‌مهری مجلس در تصویب لایحه حفاظت خاک
اکبری لایحه حفاظت خاک را در جلوگیری از فرسایش خاک کشور مؤثر برشمرد و اظهار کرد: برای مبارزه با فرسایش خاک، لایحه حفاظت خاک از سوی متخصصان بخش دولتی و خصوصی (مؤسسه تحقیقات آب و خاک، انجمن خاک کشور و دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی) تهیه و به مجلس نهم شورای اسلامی ارائه شد. معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: متأسفانه این لایحه باوجود تصویب در کمیسیون کشاورزی مجلس با بی‌مهری روبه‌رو شد و تصویب آن در صحن علنی مجلس به تأخیر افتاد، به‌طوری ‌که تاکنون نیز تصویب نشده است. او تصریح کرد: اکنون به‌دنبال تصویب این طرح بوده و امیدوار هستیم به‌زودی در صحن علنی مجلس دهم مطرح و تصویب شود. اکبری افزود: در لایحه حفاظت خاک ابعاد مختلف مدیریت این منبع مهم از جمله جلوگیری از تبخیر آب و قاچاق و همچنین ایجاد قوانین محکم برای صیانت از منابع خاک کشور به‌طور جدی تبیین شده است. معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: قبل از اینکه با بحران شدید آبی و خاکی مواجه شویم باید به‌طور حتم برای خاک کشور به‌ویژه بخش کشاورزی برنامه‌ریزی داشته باشیم. اکبری با اشاره به اینکه دفتر آب و خاک اعتبارات خاصی برای اجرای طرح جامع خاک ندارد، افزود: در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، طرح جامع خاک مورد توجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار گرفته، به‌طوری‌ که این طرح در یک برنامه پنج ساله نیازمند 25 هزار میلیارد ریال (2500 میلیارد تومان) اعتبار است. به گفته او، در واقع سالانه پنج هزار میلیارد ریال (500 میلیارد تومان) اعتبار نیاز است تا 500 هزار هکتار تحت پوشش طرح جامع خاک قرار گیرد. اکبری توان تولیدی خاک کشور را به‌دلیل پایین‌بودن مواد نامطلوب عنوان و اظهار کرد: طرح جامع خاک به بخش‌های شوری، قلیایی، مواد خاک که از مشکلات عمده منابع خاکی کشور به شمار می‌رود، پرداخته است. او گفت: اکنون مواد خاک کشور ما کمتر از نیم درصد (0,5 درصد) است در حالی که باید طبق استانداردهای خاک، حداقل مواد خاک بالای دو درصد باشد که ما فاصله زیادی در این بخش داریم. اکبری ادامه داد: در صورتی که الزامات و منابع اعتباری مورد نیاز تأمین شود، این طرح به‌زودی اجرائی خواهد شد و اگر نتوانیم به‌موقع این پروژه را شروع کنیم وضعیت خاکی کشور به‌مراتب شرایط بدتری پیدا می‌کند.
مدیران آب بدانند چاره‌ای جز انتقال آب با لوله نیست
معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم در بخش آب و خاک به مدیران آب کشور توصیه کرد: با توجه به محدودیت شدید منابع آبی کشور باید از روش‌های انتقال و توزیع آبیاری سطحی (ثقلی) پرهیز کنیم زیرا دیگر آبی نداریم که به هدر رود؛ بنابراین در شرایط فعلی تنها راهکار برای کاهش تبخیر و نفوذ انتقال آب از طریق مخازن و لوله‌کشی است. او ادامه داد: در واقع آب باید در بخش کشاورزی به‌روش آبیاری قطره‌ای و میکرو، به گیاه برسد که این روش دارای راندمان بالای 90 درصد است. معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت سدسازی‌های کشور گفت: بر این باور هستم همه پروژه‌های آبی، نیازمند مطالعات جامع بر اساس آمایش سرزمین و رعایت مسائل زیست‌محیطی است زیرا اگر چنین نباشد این طرح‌ها محکوم به شکست خواهند بود. اکبری با بیان اینکه نگاه ما در سدسازی باید اکولوژیک باشد، افزود: متأسفانه ما در بخش تأمین و مهار آب در مسائل پایین‌دست همچون تالاب‌ها، موضوع‌های زیست‌محیطی را به‌دست فراموشی سپرده‌ایم که همین امر تالاب‌های کشور را با مشکل خشکیدگی مواجه کرده است. او با اشاره به اینکه با سدسازی کارشناسی بر اساس آمایش سرزمین و رعایت مسائل زیست‌محیطی مخالف نیستم، اظهار کرد: در برخی مناطق کشور سدسازی ضرورت دارد اما بعضی مناطق کشور کشش ظرفیت سدهای بزرگ را ندارد که باید قبل از وقوع مشکل چاره‌ای اندیشید، به‌طوری‌ که سال گذشته در خوزستان احداث سدهای بزرگ موجب کاهش خسارت به منطقه شد.

منبع: ایرنا

نظر خود را بنویسید