تعطیلی نیروگاه مارون به علت کمبود آب

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با ابراز نگرانی از وضعیت حوضه مارون با بیان این‌که این حوضه بسیار پرتنش و با وضعیت بحرانی می‌باشد، عنوان کرد: یک هفته‌ایست که تولید برق از نیروگاه مارون به علت مشکلات حوضه مارون و کاهش سطح آب تعطیل شده است.
هوشنگ حسونی زاده در شورای کشاورزی خوزستان که دیروز در اهواز برگزار شد، با اشاره به وضعیت نامطلوب ذخایر آبی استان بیان کرد: در اکثر حوزه‌های آبی با چالش و مشکل مواجه هستیم. این مشکلات را ما از اوایل سال پیش‌بینی و در جلساتی که در خردادماه برگزار شد اعلام کردیم و خواستار عدم کشت تابستانه در سال جاری شدیم.
همچنین تصریح کرد: با این وجود با اصرارها و تحمیل فشارهایی که صورت گرفت، کشت تابستانه را انجام دادیم که این کشت باعث مصرف حدود 300 میلیون متر مکعب از ذخایر آبی استان شد.
حسونی زاده با اظهار این‌که حوضه مارون، حوضه‌ای بسیار پر تنش و با مشکلات شدید است، افزود: کاهش سطح آب و همچنین کاهش آورد رودخانه باعث شده تا تولید برق از نیروگاه مارون از حدود یک هفته گذشته تعطیل شود و اکنون خروجی آب از این سد از تونل تحتانی صورت می‌گیرد. وضعیت این حوضه فوق العاده بحرانی است و ما موظفیم آنچه را که لازم است انجام دهیم.
ضرورت کاهش مصارف و سطوح کشت در حوضه مارون
وی با تأکید بر این‌که نباید با دیدی کوتاه مدت به حوضه مارون نگاه کرد، عنوان کرد: هم مصارف و هم سطوح کشت در حوضه مارون باید کاهش یابد. در غیر این‌صورت با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد. اکنون در حوزه پر آب دز هم با چنین مشکلاتی مواجه هستیم و ذخیره سد دز با تمام عظمتی که دارد اکنون 230 میلیون مترمکعب است.
معاون مطالعات پایه سازمان آب برق خوزستان ادامه داد: امیدواریم با آغاز بارش‌ها شاهد افزایش آورد سد دز باشیم اما در واقع حوضه دز نیز با چالش مواجه است. خوشبختانه وضعیت حوضه‌های کارون و کرخه به نسبت بهتر از حوضه‌های دز و مارون است.
حسونی زاده اظهار کرد: اکنون ورودی آب از کارون 4 به استان 40 مترمکعب است، در صورتی‌که در سال‌های گذشته در این مقطع زمانی این رقم معمولا بین 800 تا 1000 مترمکعب بود. همچنین ورودی آب در مارون 7 مترمکعب، در دز 36 مترمکعب و در کرخه 9 مترمکعب است. البته با توجه به این‌که ذخیره آبی سد کرخه اکنون خوب است، مشکلی در خصوص حوضه کرخه نداریم.
وی در خصوص میزان رهاسازی آب در حوضه‌های آبی استان برای کشت پاییزه عنوان کرد: تاکنون در حوضه دز 170 مترمکعب، در حوضه کرخه 120 مترمکعب و در حوضه کارون 210 مترمکعب رهاسازی آب انجام شده است و تأکید می‌کنیم که باید نگاه ویژه‌ای به حوضه مارون شود.
سد چمشیر؛ راه حل اساسی مشکلات رودخانه زهره
حسونی زاده با بیان این‌که امسال ورودی آب به سد کوثر در سطح پایینی بوده است، گفت: سد کوثر اب شرب شهرهای زیادی را تأمین می‌کند و با توجه به مکاتبات صورت گرفته، مقرر شده است که ظرف یک یا دو روز آینده سهمیه‌ای از رهاسازی آب سد کوثر به خوزستان داده شود. در حوضه زهره با مشکلات زیادی مواجه هستیم و راه حل اساسی مشکلات این حوضه سد چمشیر است.
وی افزود: هر ساله در خصوص حوضه زهره با مشکلاتی مواجه هستیم. در این حوضه هیچ سازه ذخیره‌ای وجود ندارد و رهاسازی 100 میلیون مترمکعب از سد کوثر برای حوضه زهره که بیش از 100 هزار هکتار اراضی را تحت پوشش دارد، رقمی نیست. بنابراین باید سد چمشیر را به جایی برسانیم و آن را تکمیل کنیم زیرا اثربخشی این سد تنها متعلق به خوزستان است.
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان پروژه سد چشمیر را از مهمترین و با اولویت‌ترین طرح‌ها برای استان دانست و تصریح کرد: این سد در بالادست شهرستان بهبهان و در حوضه رودخانه زهره قرار دارد که به علت مسائل و مشکلات اعتباری متوقف شده و پیشرفت فیزیکی این سد 30 درصد است. حیات هندیجان به سد چمشیر است و باید جهت از سرگیری این پروژه پیگیری‌های لازم انجام شود.
هیچ تضمینی وجود ندارد که فقط 60 میلیون متر مکعب را انتقال دهند
حسونی زاده همچنین در خصوص پروژه انتقال آب رودخانه زهره به دشت لیراوی در استان بوشهر خاطرنشان کرد: این پروژه فعلا متوقف شده است اما نماینده‌های آن منطقه این موضوع را رها نمی‌کنند. مصوبه فعلی انتقال آب 60 میلیون مترمکعب است که در ابتدا پیشنهاد دادند این رقم از سد کوثر انتقال یابد و سد چمشیر تنها برای خوزستان باشد اما این پیشنهاد را قبول نکردیم زیرا کیفیت آب سد کوثر بهتر از کیفیت آب سد چمشیر است.
وی ادامه داد: با مکاتبات و پیگیری‌هایی که انجام شد حفر تونل برای انتقال آب رودخانه زهره تعطیل شد اما با توجه به این‌که این پروژه اکنون به علت مسائل اعتباری متوقف شده و هنوز هم گفته می‌شود که این پروژه با احداث تونل انجام خواهد شد، هیچ تضمینی وجود ندارد که تونلی حفر نکنند و فقط 60 میلیون متر مکعب را انتقال دهند.

منبع : برق نیوز

نظر خود را بنویسید