نرخ واقعی دلار 3 هزار و 600 تومان است/ایجاد التهاب تصنعی در بازار ارز

رئیس بانک مرکزی ضمن تشریح جزئیات بازار ارز ،نرخ واقعی دلار در شرایط فعلی را رقمی حدود 3600 تومان عنوان کرد.
نرخ واقعی دلار 3 هزار و 600 تومان است/ایجاد التهاب تصنعی در بازار ارزبه گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: یکی از دستاوردهای دولت یازدهم ایجاد آرامش در بازارهای ارزی کشور بوده و تاکنون در کنترل نوسانات نرخ ارز اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

وی افزود: در سه سال گذشته کاهش شدید قیمت نفت که از بالای 100 دلار به زیر 25 دلار رسید و برای کشورهای نفتی مشکلاتی را ایجاد کرد اما در کشور ما با بکارگیری اصول اقتصاد مقاومتی نوسان جدی در نرخ ارز صورت نگرفت.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در بازه زمانی 92 تا 94 که در برخی از ماه ها تا 3هزار و 400 تومان هم رسیده بود، بیان کرد: اول و آخر سال نو میلادی وآخر فصل سوم سال نقطه اوج میزان تقاضا ارز است که افزایش نرخ ارز را به همراه دارد.

وی ادامه داد: حجم عرضه ارز صادرات غیر نفتی به بازار در سه ماهه آخر هر سال روند قیمت را نزولی کرده و در نتیجه نرخ دلار کاهش می یابد.

سیف ضمن بیان تاثیر تکانه های مختلف که موجب هیجان در بازار ارز می شود گفت: دستگاه هایی در کشور با ایجاد التهاب های تصنعی بر بازار ارز تاثیر گذاشته و با انتشار اخبار کذب موجب ایجاد یاس در مردم می شوند که باید جلو آن ها را گرفت و برخورد جدی انجام داد.

وی با اشاره به برخی شایعات بیان کرد: برخی گزارش های جعلی به نقل از بانک جهانی منتشر که درآن گفته شده بود با رسیدن قیمت دلار به 5 هزار تومان اقتصاد ایران ورشکسته خواهد شد و یا به نقل از آقای نهاوندیان گفته شده بود که اگر قیمت دلار به 7 هزار تومان برسد،گشایش مناسبی در توسعه صادرات صورت خواهد گرفت، که اینها اثر سوء در افکار مردم و بازار خواهد داشت.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد:نسبت کاهش ارزش یورو به دلار در سال جاری25.6 درصد بوده این درحالی است که ریال در برابر دلار 21.5 درصد کاهش ارزش داشته و سرعت تضعیف یورو به دلار بیشتر از سرعت تضعیف ریال به دلار بوده است.

به گفته سیف دلار در مبادلات ایران با شرکای تجاری و تجارت خارجی نقش خاصی ندارد و فقط در مورد مبادلات با امارات ایفای نقش می کند به همین جهت باید بتدریج اهمیتی که برای دلار در افکار عمومی قائل هستیم را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به آثار منفی افزایش نرخ ارز در هیچ یک از دوره ها ، این موضوع مطرح نبوده که دولت برای تامین هزینه و جبران کسری بودجه نرخ ارز را افزایش دهد.

رئیس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: اگرچه اعلام نرخ دقیقی برای دلار درست نیست اما به نظر می رسد در شرایط فعلی اقتصاد کشور،رقمی حدود 3 هزار و 600 تومان نرخ واقعی دلار است.

وی در خصوص تک نرخی شدن ارز اظهار داشت: بارها گفته ام که یکسان سازی نرخ ارز پیش نیازهایی دارد که 6 ماه پس از تامین آن پیش نیازها تک نرخی شدن ارز میسرخواهد شد و اکنون با توجه به محدودیت های بانکی در خصوص دسترسی های جهانی این امکان هنوز وجود ندارد.

سیف به پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج و نیز کارت اعتباری خرید کالا اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در ماه‌های گذشته اقداماتی را در رابطه با تطبیق کارت‌های اعتباری با عقود اسلامی در کشور آغاز کرد که جایگزین روش‌های شبهه‌دار ارایه وام با صدور فاکتور شد؛ این در حالی است که بانک‌های کشور با توجه به منابعی که در اختیار دارند، استقبال خوبی از ارائه کارت‌های اعتباری به متقاضیان داشته‌اند.

رئیس شورای پول و اعتبار از پرداخت326 هزار میلیارد تومان تسهیلات تا پایان آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت: این رقم، 48 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است؛ این در حالی است که تسهیلات پرداخت‌شده در این مدت، عاملی مهم در تحقق رشد اقتصادی 7.4 درصدی نیمه اول امسال بوده است. به این معنا که بخش مهمی از این رشد ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت بوده است، اما رشد صنعت در سال جاری مثبت ثبت شده است و نظام بانکی 13هزار میلیارد تومان به19 هزار بنگاه کوچک و متوسط، وام داده است.

سیف تصریح کرد: با تصویب افزایش سقف تسهیلات ازدواج از 3 میلیون به 10 میلیونی توسط نمایندگان مجلس در سال گذشته، میزان مبلغ اعطایی این تسهیلات در ده ماهه امسال افزایش 25 درصدی داشته است.

نظر خود را بنویسید