رها کردن شارژر موبایل در پریز عمر آن را کاهش می دهد!

وصل بودن شارژر به پریز برق بدون آن که دیوایسی به آن متصل باشد، باعث استهلاک شارژر می شود که در نتیجه عمر شارژر را کاهش می دهد.

اگر گوشی های ساده نوکیا را یادتان باشد، پس از این که باتری شما کامل شارژ می شد، پیغامی می داد که لطفا آداپتور را جهت صرفه جویی از برق بکشید.

این روزها اغلب افراد حداقل از یک گجت الکترونیکی که از وجود باتری شارژی استفاده می‌کند، بهره می‌برند. یکی از سوالات متدوالی که همیشه در ذهن کاربران مطرح بوده این است که آیا خارج کردن آداپتور شارژر پس از شارژ گجت الکترونیک از پریز برق لازم است؟ اگر جواب این سوال مثبت است دلیل آن چیست؟

این روزها دیدن مناظری نظیر اتصال چندین شارژر که به پریزهای برق که در سوی دیگر به گجت الکترونیکی متصل نیست، در منازل و محل کار به امری عادی تبدیل شده است. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا پس از شارژ شدن گجت الکترونیک خود، آن را از شارژر جدا کرده، اما آداپتور شارژ و کابل مورد نظر را همچنان متصل به پریز برق باقی گذارند. آیا این امر ایرادی ندارد؟

وظیفه شارژرها در هر وسیله ای، تطبیق دادن برق شهری 220 ولت با دستگاه مربوطه است. در واقع شارژر رابط بین پریز برق 220 ولت و دستگاه شماست.

حتما تا به حال متوجه شده اید که زمانی که شارژر به دستگاه شما متصل است، گرم می شود. این گرما طبیعی است و به دلیل جریانی که از خود عبور می دهد به وجود می آید. به همین خاطر هم زمانی که شارژر به دستگاهی متصل نیست، هیچ گرمایی ندارد.

شارژر دستگاه های جدید از منبع تغذیه سوئیچینگ (SMPS) استفاده می کنند. این منبع تغذیه از چند قسمت تشکیل شده است که بعضی قطعات حتی در صورتی که شارژر به دیوایسی متصل نباشد هم کار خود را انجام می دهند. برای مثال قسمت یکسو کننده ولتاژ که وظیفه آن تبدیل ولتاژ 220 متناوب به ولتاژ مستقیم یا DC است، چه دیوایسی به شارژر متصل باشد و چه نباشد، کار خود را انجام می دهد.

از طرفی دیگر در منبع تغذیه سوئیچینگ یک مصرف کننده کوچک (Min Load) در نظر می گیرند تا همیشه مقداری جریان وجود داشته باشد. این کار برای حفظ تعادل در عملکرد منابع منبع تغذیه سوئیچینگ انجام می شود.

بنابراین وصل بودن شارژر به پریز برق بدون آن که دیوایسی به آن متصل باشد، باعث استهلاک شارژر می شود که در نتیجه عمر شارژر را کاهش داده و شرایط خراب شدن آن را در طولانی مدت فراهم می کند. در کل این کار توصیه نمی شود.


منبع: علم فردا

نظر خود را بنویسید