توقف قراردادهای خرید برق مولدهای مقیاس کوچک

سرویس صنعت برق نیوز: انتهای تابستان سال گذشته که وزارت نیرو از پرداخت هزینه گاز مولد‌های مقیاس کوچک سرباز زد و وزارت نفت نیز در عدم حمایت توانیر از این صنعت، گاز مولد‌های مقیاس کوچک را قطع کرد کارشناسان معتقد بودند توانیر بعد از پیک برق تابستان از تعهد خود شانه خالی کرده است.

با توجه به بحران کم آبی ودر مدار نبودن ظرفیت قابل توجهی از نیروگاه‌های برق آبی کشور در تابستان سال ٩٧ وبا توجه به اعلام صریح وزیر نیرو مبنی بر خاموشی‌های تابستان این رفتار وزارت نیرو وعلی الخصوص نامه اخیر شرکت توانیر عجیب به نظر میرسد.

در این نامه تاکید شده است که تا اعلام نرخ خرید برق تضمینی مولد‌های مقیاس کوچک از سوی شورای اقتصاد، از بستن قرارداد‌های جدید ممانعت شود.

این نامه مدیرعامل توانیر در حالی به شرکت‌های زیرمجموعه ارسال شده است که در ماده ١٣٣ قانون اعلام شده تا اعلام نظر جدید شورای اقتصاد باید به همان شرایط قبلی ادامه داد و وقتی هنوز قانون جدیدی مصوب نشده قانون قبلی پابرجاست. حال باید سوال کرد اگر شورای اقتصاد تا سال آینده هم درباره نرخ جدید اعلام نظر نکند تکلیف سرمایه گذار چیست؟

در سال‌های گذشته نیز روال برقرار بوده است و تا اعلام نرخ جدید خرید برق، قرارداد‌های مولد‌های مقیاس کوچک بسته می‌شده و صرفا از سرمایه گذار تعهدی مبنی بر نداشتن ادعا در خصوص نرخ جدید گرفته می‌شد. مشخص نیست امسال چه اتفاقی افتاده است که چنین نامه‌هایی ابلاغ می‌شود.

عدم تعیین تکلیف نهایی شرایط خرید برق مولد‌های مقیاس کوچک و صدور نامه‌های خلق الساعه و بدون برنامه ریزی قبلی سرمایه گذاران این حوزه را دلسرد و نا امید کرده است. مدیریت ناکارآمد بخش دولتی صنعت برق نه تنها نتوانسته است در سال‌های اخیر زیرساخت‌های حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری را فراهم کند بلکه با سیاست‌های غیرکارشناسانه خود عامل رکورد این صنعت شده است.

انتظار می‌رفت با تغییر مدیریت ارشد وزارت نیرو و صنعت برق، شرایط کسب و کار‌های بخش خصوصی تغییر کند که تاکنون اتفاقی نیفتاده است و همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد. وقتی نمی‌توانند یک مشکل را برطرف نماید ساده‌ترین کار و راه حل برایشان انتشار چنین نامه‌هایی است.

مدت زمان نصب وراه اندازی نیروگاه‌های تولید پراکنده بسیار کم میباشد وچون در محل مصرف تولید برق دارند باعث کاهش تلفات شبکه شده و نیاز به توسعه شبکه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، در بسیاری از کشور‌ها صرفا بخاطر پدافند غیرعامل مورد استفاده گسترده قرار گرفته است.

سیاست‌های غلط و خلاء‌های قانونی مانند اجبار سرمایه گذاران به استفاده از دستگاه‌های با راندمان بالای ٥٥ درصد که به ندرت در دنیا یافت می‌شوند موجب تضعیف این صنعت ودر نتیجه ضربه به کشور شده است درصورتیکه این نیروگاه‌ها با توجه به خشکسالی‌های اخیر بهترین راه حل تامین برق مطمئن در کشور هستند.