کشاورزان از برق رایگان برخوردار می‌شوند.

به گزارش برق نیوز، علیرضا احمدی یزدی  اظهار داشت: وزارت نیرو برای جبران کمبود برق در زمان اوج مصرف، مشوق‌هایی را در نظر گرفته است و مشترکان مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی و خانگی می‌توانند با بکارگیری راهکار‌هایی هم به جلوگیری از خاموشی در شبکه برق کشور کمک کنند و هم مشمول پاداش‌ها و تخفیف‌های این وزارتخانه شوند.

وی درباره تخفیف‌هایی که برای بخش کشاورزی لحاظ شده است، توضیح داد: کشاورزان فرصت دارند تا ۱۵ خرداد با امضای قرارداد با اداره‌های برق شهرستان خود، در طرح مدیریت مصرف برق در بخش کشاورزی همکاری داشته باشند.

احمدی یزدی ادامه داد: در بخش کشاورزی، تفاهم نامه‌ای با مشترکان کشاورزی امضا می‌شود که بر مبنای آن، اگر کشاورزان در چهار ساعت اوج بار روزانه یعنی در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶ هر روز، پمپ‌های آب خود را خاموش کنند، در ۲۰ ساعت باقیمانده شبانه روز، می‌توانند از برق رایگان استفاده کنند.

وی زمان اجرای این طرح را ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور اعلام کرد و گفت: فرمول و جداول مربوط به آن از طریق شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق به اطلاع مشترکان کشاورزی رسیده است.

احمدی یزدی با بیان اینکه ۵۵ هزار مشترک کشاورزی پارسال برای مدیریت بار با صنعت برق همکاری داشته اند، گفت: به دنبال این مشارکت، در زمان اوج مصرف یک هزار و ۳۷۰ مگاوات از بار شبکه سراسری کاهش یافت.

معاون دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر با تاکید بر اینکه مشترکان کشاورزی در سال‌های گذشته از این طرح استقبال خوبی داشته اند، گفت: در سال ۹۴ تعداد ۲۶ هزار کشاورز در این طرح مشارکت کردند و در سال ۹۵ نیز ۴۰ هزار مشترک در این طرح حضور داشتند.

احمدی یزدی گفت: ما از مشترکان کشاورزی نمی‌خواهیم ۱۰۰ درصد مصرف برق خود را قطع کند؛ چون امکان دارد کشاورز علاوه بر موتور چاه، یک اتاق نگهبانی هم داشته باشد و بخواهد چراغ، یخچال و تلویزیونی روشن کنند؛ بنابراین کشاورزان در حد مصرف این لوازم مجاز هستند.

وی افزود: مشترکانی که سال‌های قبل با وزارت نیرو همکاری می‌کردند، خودشان مبلغ و مروج این طرح شده اند.

مشترکان نمی‌توانند بدون هماهنگی با شرکت‌های توزیع نیروی برق و برق منطقه‌ای مدعی تخفیف و پاداش شوند؛ مثلا نمی‌توانند در ماه مرداد ادعا کنند در تیرماه در کاهش بار همکاری داشته اند و انتظار پاداش داشته باشند.