تولید برق به کمک شن داغ در عربستان

در طرح PHR، پرتو خورشید روی برج هایی که حاوی شن هستند متمرکز می شود تا دما به حدود یک هزار درجه سلسیوس افزایش یابد. سپس هوای فشرده از لوله هایی که در اطراف شن های گرم شده قرار دارند، عبور می کند.
تولید برق از شن داغ در وادی الریاض ممکن شده است. اگرچه این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد، اما ایده تولید برق از شن جدی‌تر از گذشته دنبال می شود. این طرح آزمایشی توسط هانی الانصاری، استاد کالج مهندسی دانشگاه ملک سعود در عربستان ارائه شده که مدعی دریافت پتنت نوآوری خود در آمریکا است.

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، پروژه گرمایش ذرات شن که به نام PHR شناخته می شود انتظار می رود برای افرادی که در روستاهای دور افتاده ساکن هستند، مفید باشد. این طرح می تواند مصرف دیزل به عنوان سوخت را کاهش داده و از محیط زیست محافظت کند.

تولید برق از شن داغ یکی از مدرن‌ترین روش ها در جهان است که تولید انرژی پاک با استفاده از تعدادی آینه های بازتاب دهنده را هدف گذاری کرده است. در این روش شن داغ ژنراتورها را گرما می دهد و فشار هوا برای چرخش توربین ها و تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.

طرحی این چنینی می تواند حدود 10 مگاوات برق تولید کند که برای تامین نیازهای یک روستای کوچک کافی به نظر می رسد. در طرح PHR، پرتو خورشید روی برج هایی که حاوی شن هستند متمرکز می شود تا دما به حدود یک هزار درجه سلسیوس افزایش یابد. سپس هوای فشرده از لوله هایی که در اطراف شن های گرم شده قرار دارند، عبور می کند. این فرآیند سرعت و فشاری بزرگ ایجاد می کند. این جریان هوا سپس به سمت توربین ها حرکت کرده و برق تولید می شود.

طراحی PHR با موفقیت در کالج فناوری جورجیا در آمریکا آزمایش شده است.

استفاده از شن محلی به عنوان ماده ذخیره انرژی حرارتی به جای روغن مصنوعی یا نمک هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند می تواند در گسترش قابل توجه انرژی خورشیدی نقشی کلیدی ایفا کند زیرا کاهش هزینه ها را به همراه دارد.
منبع : برق نیوز

نظر خود را بنویسید