آغاز طرح اصلاح مصرف برق در بخش خانگی

سیدحسین سجادی، مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) از اجرای طرح اصلاح مصرف برق در بخش خانگی تا قبل از وقوع زمان اوج مصرف سال جاری خبر داد.
به گزارش برق نیوز, نقل ازسیدحسین سجادی، مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) از اجرای طرح اصلاح مصرف برق در بخش خانگی تا قبل از وقوع زمان اوج مصرف سال جاری خبر داد. براساس این طرح که به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود، مشترکان بخش خانگی می‌توانند با تعویض یخچال‌های فرسوده خود با یکی از برندهای داخلی طرف قرارداد با سابا، در کاهش مصرف برق کشور سهیم شوند.

مدیر عامل سابا در گفت‌وگو با برندهای الکترواستیل، امرسان و اسنوا متعلق به گروه صنعتی انتخاب) شرکت‌های تولیدکننده طرف قرارداد با این مجموعه اعلام می‌کند. به گفته وی، در این طرح آزمایشی 3هزار مشترک خانگی به‌صورت آزمایشی مشارکت خواهند کرد تا در صورت مثبت بودن نتایج طرح، با انجام بررسی‌های دقیق در سازمان بهره‌وری انرژی، اجرای آن در سراسر کشور به‌صورت جدی پیگیری شود.

سجادی اضافه می‌کند: برای اجرای این طرح 5/4 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده ‌است. در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی که طرف قرارداد با سابا هستند، با مراجعه به بانک عامل که بانک صادرات است، با دریافت تسهیلات تدارک دیده شده توسط وزارت نیرو، به‌زودی طرح جایگزینی یخچال‌های فرسوده خانگی را اجرا خواهند کرد.

بخش خانگی به طور میانگین 32 درصد برق کشور را استفاده می‌کند و کنترل مصرف انرژی در یخچال به دلیل آنکه مصرف‌کننده دائمی برق در منازل است، یکی از بهترین راهکارها برای پیک‌سایی است. مدیر عامل سابا می‌گوید: براساس پیش‌بینی‌ها به ازای اصلاح هر درجه از گرید یخچال‌ها 80 کیلووات ساعت در سال مصرف انرژی منازل را بهبود می‌بخشد. از آنجا که در این طرح آزمایشی گرید یخچال‌های خانگی تا 4درجه اصلاح می‌شود، با تعویض یخچال‌های فرسوده انتظار داریم یک چهارم مصرف برق خانوار کاهش یابد.

وی ادامه می‌دهد: با تعویض 3هزار یخچال در این طرح آزمایشی، 400 کیلووات ساعت صرفه‌جویی انجام می‌شود اما از آنجا که مصرف در لوازم الکتریکی با افزایش عمر بیشتر می‌شود، با اضافه شدن میزان صرفه‌جویی ناشی از فرسودگی، میزان انرژی صرفه‌جویی شده به رقم قابل توجهی خواهد رسید. سجادی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مصرف برق هر خانوار ایرانی 2600 کیلووات ساعت در سال است، در صورت موفقیت این طرح، با صرفه‌جویی ایجاد شده در بخش خانگی نیاز به ساخت چندین نیروگاه بزرگ برای تامین انرژی کشور از بین می‌رود.

تعویض یخچال فرسوده طرحی اقتصادی برای خانواده
در طرح تعویض یخچال‌های فرسوده هدف اصلی کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی است. سلطان حسین فتاحی، مدیر عامل امرسان در گفت‌وگو با «فرصت امروز» درباره شرایط قید شده در قرارداد بین سابا با تولیدکنندگان لوازم خانگی برای کاهش مصرف برق در این بخش می‌گوید: مصرف‌کنندگانی که مایل به مشارکت در این طرح هستند، باید یخچال‌هایی که 10 سال از طول عمر آنها می‌گذرد و گرید انرژی آنها نامناسب (گرید D) است را با یخچال‌های گرید A+ یا A++ تعویض کنند. ضمن آنکه نمی‌توانند یک یخچال ساده را با یک یخچال فریزر «ساید بای ساید» جایگزین کنند زیرا مصرف انرژی در یخچال‌های بزرگ‌تر بیشتر بوده و سبب می‌شود طرح به اهداف خود نرسد.

وی درباره تاثیر اجرای این طرح بر کاهش مصرف و پرداخت هزینه‌های برق در قبوض مشترکان بیان می‌کند: براساس برآوردهای گروه امرسان، اقساط بانکی یک یخچال 14 فوتی این برند که یک میلیون تومان قیمت دارد، با توجه به در نظر گرفتن تقسیط 36 ماهه و لحاظ کردن سود 4 درصد برای این کالا، معادل هزینه‌ای است که از قبض برق مشترکان کاهش می‌یابد.

فتاحی اضافه می‌کند: سابا فقط می‌تواند با تولیدکنندگان یخچال‌هایی با برند A قرارداد منعقد کند. سازندگان لوازم خانگی گواهی‌های مرتبط با گرید انرژی یخچال‌های خود را از موسسه استاندارد دریافت می‌کنند به همین دلیل به هیچ وجه امکان توصیه و تعارف برای استفاده از برندهای غیر‌استاندارد در این طرح وجود ندارد. وی تاکید می‌کند: اجرای این طرح علاوه بر کاهش مصرف انرژی در کشور به ایجاد پویایی در صنعت لوازم خانگی هم کمک خواهد کرد. با اجرای طرح سابا، صنعت لوازم خانگی تشویق می‌شود که برای فروش بیشتر، استانداردهای انرژی خود را اصلاح کند.

بخش خصوصی طراح ایده کاهش مصرف در منازل
«ارائه خدمات پس از فروش بیشتر توسط گروه صنعتی انتخاب ایده کاهش مصرف بخش خانگی را به‌وجود آورد» این جمله‌ای بود که از سوی حمید رضا غزنوی، بیان شد.

به گفته وی، گروه صنعتی انتخاب در قالب طرح «نسیم‌رضایت» تلاش کرد تا بدون گارانتی و وارانتی، خدمات پس از فروش بیشتری به مشتریان خود عرضه کند تا با این شیوه تولیدکننده داخلی را در برابر محصولات خود مسئول‌تر کند و به مصرف‌کننده داخلی نشان دهد که محصولات داخلی بهتر از انواع خارجی هستند. ایده کاهش مصرف برق در بخش خانگی هم از دل این طرح استخراج و به سابا پیشنهاد شد.

غزنوی درباره تاثیر اجرای طرح جایگزینی یخچال‌های فرسوده خانگی بر اقتصاد خانوار می‌گوید: کالاهای داخلی از نظر کیفیت مشابه نمونه‌های اروپایی هستند و بعضا از محصولات شرق آسیا با کیفیت‌تر هستند. اما قیمت آنها 30 تا 40 درصد ارزان‌تر است. قیمت کمتر به همراه صرفه‌جویی برق و کاهش بهای قبوض مشترکان، سودی است که مصرف‌کننده از مشارکت در این طرح نصیبش می‌شود.

وی به سازمان بهره‌وری انرژی پیشنهاد می‌دهد در فازهای بعدی این طرح آزمایشی، تعویض ماشین لباسشویی و تلویزیون‌‎های فرسوده منازل را هم در دستور کار خود قرار دهد. سخنگوی گروه انتخاب می‌گوید: به نظر من حدود 30‌درصد برق مصرفی در هر خانواده مربوط به یخچال و فریزرهاست، به همین دلیل تعویض این کالا در دستور کار سابا قرار گرفته ‌است.

پیمان فیاض مدیر عامل شرکت خدمات پس از فروش گروه انتخاب هم در گفت‌وگو با «فرصت‌امروز» درباره شرایط مشارکت در این طرح می‌گوید: طبق قرارداد با سابا، تمام یخچال‌های فرسوده برندهای مختلف و حتی خارجی می‌توانند در قالب این طرح به گروه انتخاب تحویل داده شده و به جای آن کالای نو دریافت شود. اما اولویت گروه انتخاب، ارائه خدمات به مشتریان قبلی خود است.
منبع: فرصت امروز
نظر خود را بنویسید