تمیزکردن هوا با نور

به گزارش تاسیسات نیوز، یک نوآوری جدید با استفاده از نور برای حذف آلاینده های هوا متنوع و مفیدتر از هر سیستم دیگری به نظر می رسد. این شیوه، دود ترکیبات گوگردی بودار و هیدروکربن های خطرناک ر حذف ودر عین حال کمترین انرژی را مصرف می کند. 

نام تمیزکننده هوا GPAO و مبتکر آن پروفسور متیو جانسون استاد شیمی محیط زیست دانشگاه کپنهاگ دانمارک است که نتایج آزمایش سیستم خود را در مقاله ای با عنوان «اکسیداسیون پیشرفته فاز گازی کنترل آلودگی» در مجله علمی «فناوری و دانش محیط زیست» منتشر کرده است.

 حذف آلودگی از هوا سخت است و سیستم های قبلی تلاش می کنند با مصرف مقدار زیادی انرژی آلودگی هوا را کنترل کنند؛ مثلا به این دلیل که آنها آلودگی را می سوزانند یا منجمد می کنند. سیستم های دیگر به نگهداری مکرر نیاز دارند چون فیلترهای charcoal که آنها استفاده می کنند نیاز به تعویض دارند. GPAO نیاز به فیلتر ندارد، انرژی کمی مصرف می کند و نگهداری کمتری دارد.

 پرفسور مانسون می گوید: «به عنوان یک شیمی دان من توانایی طبیعی جو برای تمیزکردن خودش را مطالعه کرده ام. طبیعت هوا را در فرایندی که شامل اوزون، نور خورشید و باران می شود. به جز برای باران، GPAO کار یکسانی انجام می دهد اما با فاکتور صدهزار تسریع می شود»

 حذف گاز بسیار مشکل است

در سیستم GPAO، گاز الوده در حضور لامپ های فلورسنت با اوزون ترکیب می شود. این سبب تشکیل رادیکال های آزادی می شود که به الودگی حمله کرده و محصولات چسبناکی تشکیل می دهد که با هم مجتمع می شوند. محصولات ذرات ریزی تشکیل می دهند که به صورت یک نوع گرد و غبار رشد می کنند. در حالی که حذف الودگی فاز گازی سخت است، گرد و غبار آسان است و فقط لازم است به آن یک سطح باردار داد تا به آن بچسبد.

حذف دودهای ناشی از سوخت و دودهای مضر

 سیستمی که در ۲۰۰۹ به ثبت رسیده است از سال ۲۰۱۳ تجاری شده و هم اکنون در یک واحد صنعتی تصفیه فاضلاب استفاده می شود. این سیستم بوی سوخت از فرایند را حذف و واحد را از بسته شدن نجات داد. تاسیسات صنعتی دوم ۹۶% بوی تولیدشده توسط کارخانه تولید غذای دام را حذف می کند. ازمایشات بیشتر توسط شیمی دان های دانشگاه کپنهاگ نشان داده است سیستم GPAO دودهای سمی را از تولید فایبرگلاس و یک کارخانه آهن که بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن منتشر می کنند حذف می کند.

 حذف ویروس ها، اسپور قارچ و باکتری ها

 سری دیگر ازمایشات نشان داد بوی تخم فاسدشده مزرعه خوک و تصفیه فاضلاب به سادگی از بین می رود. بوهایی مثل بوی محصولات غذایی، نانوایی، کشتارگاه و سایر صنایع فرایندی را می توان حذف کرد.

 از آنجایی که سیستم گرد و غبار می خورد، حتی ذرات خطرناک مثل گرده، اسپور و ویروس ها نیز از بین می روند.

 آلودگی هوا بسیار کشنده تر از ترافیک، سیگار و دیابت است

 طبق یک گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوای داخل و خارج سبب مرگ سالانه ۷ میلیون نفر می شود که بیشتر از کل مرگ های جاده ای، سیگار و دیابت است. الودگی هوا با بیماری قلبی، سرطان، آصم، آلرژی، افت تولید و التهاب ها در ارتباط است.

متیو جانسون نتیجه می گیرد «من همیشه می خواستم از شیمی برای ساختن دنیایی بهتر استفاده کنم. من حس می کنم GPAO زندگی را برای میلیون ها نفر مخصوصا کسانی که در شهرها یا نزدیک واحدهای صنعتی زندگی می کنند بهتر می کند.»

منبع : تاسیسات نیوز

نظر خود را بنویسید