قیمت واقعی، راه‌گشای بهره‌وری از انرژی

کارشناس اقتصادی گفت: واقعی شدن قیمت انرژی در صنایع و مصارف خانگی یکی از راه کارهای جلوگیری از هدر رفتن آن است.
به نقل از باشگاه خبرنگاران، امینی کارشناس اقتصادی در خصوص نقش و جایگاه بهره‌وری انرژی در اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به این که یکی از مهمترین عوامل تولید در ایران انرژی می‌باشد نمی‌توان نقش تعیین کننده آن را در اقتصاد نادیده گرفت.


وی توضیح داد: در حال حاضر با توجه به ارزان بودن قیمت انرژی در ایران مصرف آن به ویژه در صنایع به شکل بهینه صورت نمی‌گیرد همچنین تولیدات داخلی مانند خودروهای پرمصرف نیز روند بهره‌وری انرژی را به تعویق می‌اندازند که این خود حاکی از حرکت کردن در خلاف جهت الگوی اقتصاد مقاومتی است.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با راه کارهای بهینه کردن مصرف مشترکین خانگی و صاحبان بیان کرد: اگر انرژی در کشور قیمت واقعی خود را پیدا کند صاحبان صنایع و مشترکین خانگی به دلیل اتلاف انرژی مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌شوند که این می‌تواند یکی از عوامل بازدارنده جهت جلوگیری از اتلاف انرژی باشد.

وی در ادامه گفت: صاحبان صنایع می‌توانند با استفاده از استانداردهای جهانی و استفاده از نیروی انسانی آموزش دیده از هدر رفت وقت و انرژی در واحدهای تولیدی خود جلوگیری کنند.

وی در رابطه با صرف منابعی که از درآمدهای حاصل از بهره‌وری انرژی حاصل می شود گفت: این منابع باید در فرآیندهای تولید همچون آموزش نیروی انسانی و جایگزینی دستگاه‌های فرسوده با تکنولوژی‌های پربازده و کم‌هزینه صرف شود.

منبع : صبا نیوز

نظر خود را بنویسید