نادیده گرفتن اصول ایمنی برق, بیشترین نقش را در بروز حوادث دارد

کارشناس مسئول دفتر ایمنی شرکت توانیردر سیزدهمین گردهمایی سالیانه ایمنی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت : حوادث جزء لاینفک فعالیت هاست و اگر اصول ایمنی رعایت شود حجم بسیاری از حوادث کاهش خواهد یافت.

 کارشناس مسئول دفتر ایمنی شرکت توانیردر سیزدهمین گردهمایی سالیانه ایمنی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت : حوادث جزء لاینفک فعالیت هاست و اگر اصول ایمنی رعایت شود حجم بسیاری از حوادث کاهش خواهد یافت.

جریان قلم افزود: صنعت برق یکی از صنایع مخاطره آمیز در حین کار محسوب می شود که اولین اشتباه ممکن است آخرین اشتباه باشد.

وی بر لزوم استفاده از تجربیات پیشکسوتان و افراد با تجربه در زمینه برق تاکید کرد و بیان داشت : اگر از تجربیات گرانبهای کارشناسان زبده و با تجربه استفاده نکنیم به نوعی خود را در معرض حوادث ناگوار قرار داده ایم .

این مقام مسئول نیروی انسانی را بالاترین سرمایه یک سازمان توصیف کرد و بیان داشت : بروز حوادث هزینه های زیادی را به هر شرکتی وارد می کند و بنابراین شرکت ها موظفند حوادث را ریشه یابی کرده و با در نظر گرفتن حداکثر شرایط ایمنی از بروز آنها به ویژه برای نیروی انسانی جلوگیری به عمل آورند. کارشناس ارشد دفتر ایمنی شرکت توانیر در ادامه به ذکر مطالبی از وضعیت حوادث انسانی شرکت های توزیع نیروی برق کشور در سال 1394 پرداخت و افزود: روند وقوع حوادث انسانی از سال 90 تا سال 94 نزولی بوده وکاهش یافته است ولی باز هم بایستی اقدامات لازم در خصوص جلوگیری از حوادث مشابه صورت پذیرد.

جریان قلم در بخشی دیگر از سخنان خود به تاثیر عوامل فردی در بروز حوادث پرداخت و بیان داشت : عوامل فردی همچون عجله کردن، بی توجهی به شرایط ایمنی و ... بیشترین نقش را در بروز حوادث داشته و پس از آن عوامل سازمانی و محیطی بیشترین نقش را در بروز حوادث ایفا می کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: بی شک با اقداماتی همچون آموزش کارکنان، شناسایی دقیق کلیه فعالیت های اجرایی شرکت ، تعیین تخصص های مورد نیاز برای انجام وظایف، برآورد دقیق حجم فعالیت های هربخش برای تعیین نیروی انسانی و تدوین ساختار سازمانی مناسب می توان محیط های کار در شرکت های توزیع برق را ایمن سازی نمود .

وی در ادامه به استقرار نظام مدیریت HSE و مدیریت سبز به عنوان یکی از اهداف کلان شرکت توانیر و انتظارات وزارت نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: استقرار سیستم مدیریتی HSE از جمله مواردی است که طی چند سال اخیر به جد مورد نظر توانیر بوده و دنبال می شود که خوشبختانه شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در این زمینه فعالیت های بسیار مناسبی را انجام داده و یکی از شرکت های پیشرو در میان سایر شرکت های توزیع نیروی برق سراسر کشورمی باشد.

در بخشی دیگر از این مراسم احمدرضا باقری ، قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز در تشریح خط مشی بهداشت ، ایمنی و محیط زیست شرکت بیان داشت : با توجه به اهداف استراتژی شرکت و همچنین براساس مبانی استاندارد OHSAS و HSE موفق شده ایم گام های بزرگی برداشته و تا حدود زیادی توانسته ایم بسترهای خطر آفرین و وقوع حوادث را حذف نماییم و امیدواریم که بتوانیم این روند را ادامه دهیم.

در ادامه این مراسم معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز از عملکرد سیستم مدیریت بهداشت ، ایمنی و محیط زیست و اهم اقدمات ایمنی شرکت در سال 1394 پرداخت . حمیدرضا جلایر اظهارداشت: در سال گذشته موضوعاتی چون " توانمند سازی و ارتقای مدیریت دانش کارشناسان ایمنی با انجام کارهای علمی و پژوهشی و ارائه مقالات ایمنی " و همچنین " مشاوره جهت طراحی و تهیه لباس کار کارکنان شرکت های پیمانکاری " صورت گرفت که نتایج مثبتی را در پی داشت .

وی " طراحی اتاق ابزار متحد الشکل جهت خودروهای گروه های عملیات و اتفاقات در مدیریت های تابعه شرکت " و "قراردادهای جدید گروه های اتفاقات و عملیات با رویکرد نت محور" را از دیگر فعالیت های موثر و مفید در سال گذشته برشمرد و اضافه کرد : در سال جاری نیز در تلاشیم تا بستر سازی مناسبی را برای استفاده از انرژی های پاک از جمله باد و خورشید فراهم نماییم تا از این طریق بتوانیم ضمن تامین انرژی به سلامت و پاکی محیط زیست نیز کمک کرده باشیم .در بخشی دیگر از این مراسم زهرا مومنی، سرپرست واحد بهداشت حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه استرس در محیط کار و نگار عقیلی پزشک طب کار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با دیابت مطالب آموزشی مفیدی را ارائه کردند.

در ادامه مراسم 4 مقاله با عناوین " بررسی میزان استرس در بین پرسنل و پیمانکاران مدیریت برق شهرستان داراب ، " ارائه راهکارهای بهبود مراحل شناسایی و رفع تاسیسات مخاطره آمیز موجود در شبکه های توزیع برق ، " بررسی وقوع حوادث ناشی از هوای گرم و " ایمنی جرثقیل " توسط کارشناسان ایمنی شرکت ارائه گردید.

لازم به ذکر است در پایان مراسم از ارائه کنندگان مقاله و همچنین کارگران نمونه و کارشناسان برتر ایمنی شرکت با اهداء لوح تقدیر و هدایا تجلیل به عمل آمد .

منبع : برق نیوز

نظر خود را بنویسید