از آب کره بگیرید

یک فروشگاه مواد غذایی در ماساچوست از هضم بی هوازی برای تبدیل زباله های غذایی به انرژی استفاده می کند. Stop & Shop با همکاری یک شرکت فناوری محلی یک واحد هضم بی هوازی تاسیس کرده است.

 این واحد که در ۱۵ آوریل راه اندازی شده به منظور تولید انرژی مورد استفاده برای تامین برق مساحت ۱.۱ میلیون فوت مربعی، زباله های مواد غذایی را از کل ۲۱۲ فروشگاه ذخیره می کند.

فیلیپس تراسی – مدیر روابط عمومی فروشگاه – می گوید: «این واحد فرایند طبیعی هضم بی هوازی را دوباره ایجاد می کند؛ فرایندی که در آن میکروارگانیسم ها مواد قابل تجزیه را می شکنند تا کربن موجود در مواد غذایی را به بیوگازهای طبیعی که یک منبع انرژی محلی و تجدیدپذیر پاک است تبدیل کنند. از این گاز می توان برای تولید برق استفاده کرد. فرایند در یک محیط بدون اکسیژن بسته انجام می شود که هیچ بویی هم تولید نمی کند.»

انتظار می رود واحد انرژی پاک Stop & Shop به طور میانگین روزانه ۹۵ تن غذای غیرقابل خوردن فراوری کند که به ۳۴۰۰۰ تن در سال می رسد. انرژی تولید شده توسط واحد ۱۲۰۰۰ فوت مربعی تا ۴۰ درصد نیازهای انرژی مرکز توزیع Freetown را تامین می کند. این میزان برق برای کار چهار ماه واحد کافی است. در صورت عملیاتی شدن کامل، واحدحدود ۱.۲۵ مگاوات برق پاک تولید می کند.

پسماند غذایی مورد استفاده برای تولید برق از محصولاتی است که فروخته نشده و نمی توانند به مخازن غذای منطقه و یا مزرعه محلی اهدا شود. اما در محل این مواد در مدت ۲۴ ساعت به انرژی قابل استفاده تبدیل می شوند.

واحد انرژی پاک توسط دایورت راه اندازی و یک هدیه ۴۰۰۰۰۰ دلاری هم از سوی مرکز انرژی پاک ماساچوست برای تاسیس این واحد تامین شده است. به علاوه، Stop & Shop بودجه ای هم از Eversource Energy که بزرگ ترین واحد تامین کننده انرژی نیوانگلند است دریافت کرده است.

تریسی می گوید: «ما همیشه به دنبال راه های جدیدی برای کاهش اثرات خود روی محیط زیست هستیم؛ مخصوصاً می خواهیم مقدار پسماند غذایی که در غیر این صورت در گودال های زمینی دفن می شود را کم کنیم. هدف ما رسیدن به پسماند صفر تا سال ۲۰۲۰ بوده و راه اندازی تاسیسات انرژی پاک تنها یک نمونه تلاش های مداوم ما برای سبزترشدن در عملیات ماست.»

در حالی که بیشتر سیستم های هضم موجود موادی را فراوری می کنند که قبلاً مایع بوده و بسته بندی یا آلودگی صفر دارند، این سیستم از فناوری مایع سازی و هضم برای فرواری مواد آلی بسته بندی شده استفاده می کند. همچنین الزامات محل را کاهش داده و انرژی و رواناب تمیزتری نسبت به تاسیسات دیگر تولید می کند. فاضلاب می تواند در شبکه فاضلاب بهداشتی هم دفع شود.

مواد آلی سوپرمارکت ها چالش مهمی هستند چون غذاهای فروشگاه خواروبار فروخته نشده مقدار زیادی لفاف بسته بندی ناخواسته، پلاستیک، ظرف و مواد دیگر دارند.

تکنولوژی که در این کار استفاده می شود برای فراوری غذای فروخته نشده که درصد بالایی مواد آلی بسته بندی شده – از ظروف ماست گرفته تا کارتن های تخم مرغ و کیسه های پیاز - را در بر می گیرد.

هدف شرکت مادر Stop & Shop و بخش های فروشگاهی آن کاهش کربن باقیمانده به میزان ۲۰ درصد و رسیدن به پسماند صفر تا سال ۲۰۲۰ است.

نایب رئیس ارشد فروشگاه و مسئول زندگی سالم Ahold USA در گزارشی اعلام کرده است: «تاسیسات انرژی پاک Stop & Shop’s نمونه کاملی از تلاش های مداوم ما برای سبزترشدن در علمیات ماست.»

منبع : تاسیسات نیوز

نظر خود را بنویسید