بحران مزمن آب باید درمان شود

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه روند مصرف آب در بخش کشاورزی پیام تکان دهنده‌ای برای کشور به همراه دارد گفت: منابع آبی کشور ناپایدار است و باید تصمیمات بزرگی در اینباره گرفته شود.
رحیم میدانی با تاکید بر اینکه بحران مزمن آب در کشور باید درمان شود و هنوز هم دیر نیست گفت: شرایط ناپایدار در مدیریت آب کشور باید به سمت شرایط پایدار برود. اگر به دنبال پایداری سرزمین هستیم باید به اندازه ظرفیت اکولوژیک به منابع آبی فشار بیاوریم و اگر این فشار بیش از اندازه شود، گرفتار ناپایداری در کیفیت و کمیت منابع آبی خواهیم شد.
میدانی با بیان اینکه باید هرچه سریع تر تصمیمات بزرگی گرفته و آنها را اجرا کنیم تا به وضعیت متعادل برسیم افزود:جمعیت کشور ما ۸۰ میلیون نفر شده و متوسط بارندگی دراز مدت ۲۴۳ میلیمتر است، اما در هشت سال اخیر به ۲۰۳ میلیمتر کاهش یافت؛ همچنین دمای هوا یک درجه سانتیگراد افزایش یافته که موجب افزایش تبخیر می شود.
معاون وزارت نیرو در امور آب و آبفا بیان داشت: بیشتر مصارف آب سطحی و زیرزمینی مربوط به کشاوزی است و ۸.۵ درصد مربوط به صنعت است. وضعیت مصرف آب کشاورزی در کشور ما پیام تکان دهنده ای را به همراه دارد.
وی اظهارداشت: ۹۲ درصد از تولیدات زراعی و باغی از زمین های آبی است که وابستگی ما را نشان می دهد. کشاورزی مصرف کننده بزرگی است و بیش از ۹۰ درصد آب را مصرف می کند. در عین حال، ۸۶ درصد از منابع آب تجدیدپذیر را مصرف می کنیم، در حالی که سازمان ملل می گوید بالاتر از ۴۰ درصد حتما عواقب و عوارضی در پی خواهد داشت و باید مصرف خود را کاهش دهیم.
این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: کاهش شدید آب در پیکرهای آبی، از بین رفتن سفره های زیرزمینی، تولید و انتشار ریزگردها، قرار گرفتن ۷۸ درصد منابع آب های زیرزمینی در وضعیت بحران، فرونشست زمین، افت کیفیت منابع سطحی و زیرزمینی، آسیب دیدن قطعی کشاورزی و ناپایداری در تامین آب، بیکاری بسیاری از کشاورزان و … از جمله عواقب ادامه روند استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی است.

منبع : پایگاه تحلیلی آب ایران

نظر خود را بنویسید