افزایش راندمان انرژی با استفاده از پوششی جدید

به گزارش تاسیسات نیوز، برآورد می‌شود ۱۰% کل انرژی مصرفی در ساختمان‌های ایالات‌متحده را بتوان به عملکرد پنجره‌ها نسبت داد که سالانه چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار خرج روی دست مالکان می‌گذارند؛ بااین‌حال هزینه بالای تعویض پنجره‌ها یا بازسازی آن‌ها با پوششی کارامد ازنظر انرژی یک موضوع مهم است.
محققان آزمایشگاه ملی دانشکده انرژی دانشگاه برکلی به دنبال حل مشکل با استفاده از یک پوشش پلیمری بازتابنده گرما است که بتواند با هزینه یک‌دهم روی شیشه‌ها کشیده شود.
رایموند ویت کمپ – دانشمند آزمایشگاه برکلی می‌گوید: «به‌جای استخدام یک پیمانکار گران مالک می‌تواند به فروشگاه محل رفته و پوشش را بخرد و مثل رنگ روی شیشه بزند.
این پوشش به‌صورت انتخابی انرژی خورشیدی مادون‌قرمز را به آسمان بازتابش می‌کند و درعین‌حال اجازه می‌دهد نور مرئی عبور کند؛ این کار تا حد زیادی راندمان انرژی پنجره را مخصوصاً در آب‌وهوای گرم و مناطق جنوبی که بخش قابل‌توجهی از مصرف انرژی برای تهویه مطبوع استفاده می‌شود بهبود می‌بخشد.
در حال حاضر فیلم‌های پنجره‌ای در بازار هستند که قدرت انتخاب طیف دارند اما یک پیمانکار حرفه‌ای باید آن‌ها را نصب کند که مانعی برای بسیاری از مالکان ساختمان است.
یک گزینه کم‌هزینه می‌تواند تا حد زیادی اقبال عمومی را زیاد کند و منجر به ‌صرفه‌جویی سالانه انرژی به میزان ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن به میزان ۲۴ میلیارد کیلوگرم در سال شود که معادل کارکرد ۵ میلیون اتومبیل در جاده‌هاست.
تکنولوژی جدید برکلی متکی بر نوعی ماده به نام پلیمر شیشه شوی است که همان‌طور که از اسمش پیداست یک زنجیره سخت اصلی از مولکول‌ها با موهای زبر از طرفین دارد. این ساختار مولکولی غیرمعمول ویژگی‌های منحصربه‌فردی به آن می‌دهد.
پوشش پنجره آزمایشگاه برکلی بر اساس کو پلیمرهای برس مانندی است که به‌سرعت خود را شبیه کریستال‌های فوتونی می‌کند و به‌سادگی در طیف کامل انرژی خورشیدی تنظیم و سازگار می‌شود.
هزینه موردنظر تیم تحقیقاتی ۱.۵۰ دلار برای هر فوت مربع است که یک‌دهم هزینه فعلی برای پوشش‌های بازسازی پنجره است. مزیت بزرگ این پروژه بهبود عملکرد نیست بلکه مهم این است که هرکس می‌تواند آن را نصب کند. نیاز بازار بسیار زیاد است و چیزی کم‌هزینه برای رفع این نیاز وجود ندارد.
وقتی نور خورشید به پنجره‌ای که با پوشش ضد گرمای آزمایشگاه برکلی پوشانده شده می‌خورد، نور مرئی عبور می‌کند درحالی‌که بخش مادون‌قرمز طیف بازتابیده می‌شود.
یکی از چالش‌های فنی که هنوز حل‌نشده باقی می‌ماند، بهبود عملکرد ماده است برای بازتابش قوی نور مادون‌قرمز و عدم پراکنش نور مرئی است. این اجازه می‌دهد پوشش اکثر انرژی خورشید را منعکس و مقدار گرمای عبوری به ساختمان را کاهش دهد و هنوز هم برای چشم شفاف به نظر برسد.

منبع : تاسیسات نیوز

نظر خود را بنویسید