ساختمان ها چقدر مصرف انرژی دارند


به گزارش تاسیسات نیوز، احمدرضا توکلي، رئيس گروه ساختمان و مجري طرح هاي بهينه سازي سازمان بهره وري انرژي ايران (سابا) گفت: افزون بر ۳۵ درصد انرژي کشور در بخش غيرمولد ساختمان مصرف مي شود که ارزش افزوده اي در اقتصاد ندارد و چهار برابر مصرف انرژي در اين بخش در کشورهاي پيشرفته است.

وی افزود: بخش ساختمان در ايران با مصرف ۵۰ درصد انرژي الکتريکي و ۴۰ درصد گاز، بزرگ ترين مصرف کننده انرژي در کشور است.

وي افزود: اين در حالي است که در کشورهاي توسعه يافته، بيشترين انرژي در بخش مولد صنعت استفاده مي شود.

به گفته وي، مصرف انرژي در بخش ساختمان در ايران نزديک به چهار برابر متوسط کشورهاي پيشرفته است.

توکلي گفت: يکي از راهکارهاي تاثيرگذار در کاهش مصرف انرژي در ساختمان، استفاده از سامانه هاي کنترل هوشمند ساختمان (بي.ام.اس- BMS) است.

وي ادامه داد: اين سامانه با کنترل همه مصرف کنندگان انرژي در ساختمان، دخالت انساني را به کمترين ميزان مي رساند و صرفه جويي در مصرف انرژي در سيستم هاي سرمايشي، گرمايشي، روشنايي و... را به دنبال دارد.

به گفته وي، آمريکا و کشورهاي اروپايي مانند آلمان و دانمارک در استفاده از اين فناوري در جهان پيشتازند.

مجري طرح هاي بهينه سازي سابا اضافهکرد: چند سالي است شرکت هاي اروپايي فعال در اين عرصه با حضور در ايران به داير کردن نمايندگي هاي متعدد اقدام کرده اند و خدمات سامانه هاي کنترل هوشمند ساختمان را ارائه مي کنند.

به گفته توکلي، شرکت هاي ايراني فعال در اين زمينه فقط بخشي از کار را انجام مي دهند که ناقص است و استاندارد لازم را ندارد و ادامه اين روند پيامدهاي منفي به دنبال دارد.

اين مقام مسئول يادآوري کرد: نخستين استاندارد جامع و همه جانبه نگر در اين زمينه در آخرين نشست کميته تدوين استاندارد سازمان بهره وري ايران در بهمن ماه امسال تدوين شد که بزودي شماره استاندارد ملي دريافت مي کند و پس از آن براي استفاده در همه ساختمان هاي شخصي، دولتي، مجتمع هاي بزرگ و... ابلاغ مي شود.

وي افزود: استفاده از اين استاندارد در آغاز، اختياري است اما به مرور براي همه کساني که به ساختمان سازي روي مي آورند، اجباري مي شود.

توکلي تصريح کرد: اجراي اين استاندارد، ارتقاي بهره وري و کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدي انرژي در بخش ساختمان کشور را به همراه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظر خود را بنویسید